ACM: crisis vereist sterke toezichthouder
DEN HAAG (ANP). In tijden van economische crisis is een sterke toezichthouder nodig. Pas als consumenten en bedrijven vertrouwen hebben in de markt, zijn ze bereid geld uit te geven en te investeren. Dat stelde Chris Fonteijn, voorzitter van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), vrijdag bij de publicatie van de strategie van de waakhond.
Volgens Fonteijn is dit vertrouwen „niet iets dat op korte termijn geregeld is”. Vandaar dat de ACM hier komende jaren veel aandacht aan wil besteden. Het belang van de consument moet voortaan centraal staan bij deze opvolger van de Consumentenautoriteit, de NMa en telecomwaakhond OPTA. „Concurrentie en consumentenbescherming zijn essentieel voor onze economie”, benadrukt Fonteijn.
ACM wil een open, onafhankelijke en professionele toezichthouder zijn, die een scherp oog heeft voor wat er speelt in de maatschappij. „Als ondernemers vrijuit concurreren om de gunst van de klant, heeft de consument iets te kiezen. Wij houden daarbij scherp oog voor de diverse, soms conflicterende publieke belangen die spelen, bijvoorbeeld op het gebied van mededinging en duurzaamheid”, aldus de ACM-topman.