Hoe vroeger begonnen met Engels, hoe mondiger
ARNHEM (ANP). Kinderen die al vanaf groep 1 Engelse les krijgen, spreken in groep 8 beter Engels dan kinderen die er pas in groep 7 mee zijn begonnen. Het vroeg beginnen met Engels heeft daarentegen geen effect op de luister-, lees-, en schrijfvaardigheden en op de woordenschat van de oudste basisschoolleerlingen. Dat blijkt uit onderzoek van toetsenmaker Cito.
Uit het onderzoek, dat in 2012 werd uitgevoerd, bleek ook dat bij de beheersing van de Engelse taal, het gemiddelde niveau iets omhoog is gegaan in vergelijking met 2006. De prestaties op het gebied van lezen en woordenschat zijn verbeterd. Het niveau wat betreft spreken en luisteren is gelijk gebleven aan dat van 2006.
Het verschil tussen het aantal lesuren van school tot school is heel groot: op de ene school krijgen leerlingen in totaal 60 uur Engelse les, op de andere meer dan 500 uur.
Cito betrok meer dan 100 scholen bij het onderzoek.