Binnenland

Taxicentrale met ritprijs per minuut

Amsterdam heeft er vanaf deze week een nieuwe taxicentrale bij.

ANP
12 November 2003 08:55Gewijzigd op 14 November 2020 00:43

Tulip Taxi is ontstaan uit een samenwerking van vier bestaande taxibedrijven en heeft sinds maandag 25 wagens en ongeveer 50 chauffeurs in de stad rijden. De taxi’s onderscheiden zich vooral door lagere tarieven voor korte ritjes, die worden berekend per minuut, zei initiatiefnemer H. van Praag dinsdag.

Tulip Taxi wil zich onderscheiden van TCA, de andere taxicentrale in Amsterdam. Wordt een taxirit normaal gesproken per gereden kilometer berekend, Tulip Taxi voert een systeem in waarbij de klant per minuut voor zijn taxirit betaalt. Een passagier betaalt 2,55 euro instapkosten en vervolgens 0,85 cent per minuut. Deze tarieven gelden alleen bij een stadsrit tot 15 kilometer, daarna kost de rit 1,50 euro per kilometer.

Dit is volgens Van Praag zo’n 30 à 40 procent goedkoper dan de concurrent TCA. Het bedrag is makkelijker te controleren voor de consument. „Bij ons kan iedereen op zijn horloge controleren hoeveel de rit kost”, zegt Van Praag. De traditionele taximeters zijn volgens hem moeilijk controleerbaar voor de klant.

Overigens is bij opstoppingen stilstaan in een TCA-taxi goedkoper; de meter rekent ruim 50 eurocent per minuut als er niet wordt gereden. De nieuwe rekenmethode maakt het wel onaantrekkelijk voor de chauffeurs om als snelheidsduivel op te treden. Uit onderzoek bleek onlangs nog dat dit een van de grootste ergernissen is van het publiek.

Met deze nieuwe centrale heeft de taxicentrale TCA er weer een concurrent bij. TCA was, sinds Taxidirekt begin dit jaar stopte, de enige taxicentrale binnen Amsterdam. De twee partijen waren hoofdrolspelers in de Amsterdamse taxioorlog in 2000.

TCA-directeur D. Grijpink verwacht met zijn nieuwe concurrent niet in oorlog te komen. „De initiatiefnemers zijn afkomstig van TCA, we kennen ze. Ik verwacht geen grote concurrentie van ze. We wachten het rustig af”, zei Grijpink dinsdag. TCA is sinds de invoering van de nieuwe taxiwet in 2000 wel gewend geraakt aan concurrentie. Sindsdien kwamen er veel vrije rijders op de markt die niet bij een centrale zijn aangesloten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer