Consument bezuinigt op haar en schoonheid
DEN HAAG (ANP). Consumenten bezuinigen steeds meer op knipbeurten en schoonheidsbehandelingen. In de eerste helft van dit jaar daalde de omzet van kappers en schoonheidssalons met 3,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Desondanks neemt het aantal zaken nog altijd toe. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag.
Het aantal bezoeken aan kapperszaken en schoonheidssalons nam in de eerste zes maanden van dit jaar met 5,2 procent af. Al 2,5 jaar kampt de branche met krimp, maar nog niet eerder was de daling zo groot als het afgelopen halfjaar, aldus het statistisch bureau.
Consumenten gaan niet alleen minder vaak, ze kiezen ook voor minder uitgebreide behandelingen en besteden minder geld aan haar- en verzorgingsproducten. De prijzen van knipbeurten en schoonheidsbehandelingen stijgen voortdurend, maar blijven wel achter bij de inflatie.
De negatieve omzetontwikkelingen bij kappers en schoonheidsspecialisten weerhouden ondernemers niet om een bedrijf te starten. Al jaren komen er kappers en schoonheidssalons bij. Sinds 2008 is vooral het aantal schoonheidssalons fors toegenomen, met 44 procent tot 24.500. Ruim 95 procent hiervan in een eenmanszaak.
Een mogelijk verklaring is dat de drempel laag is om een zaak te beginnen, zegt een CBS-woordvoerder. „Je hebt er relatief weinig diploma’s voor nodig.” Het is vooral voor vrouwen die geen baan hebben een aantrekkelijke manier om geld te verdienen, door bijvoorbeeld een pedicure- of manicurezaak te starten.