Binnenland

Voorlopig nog vertragingen bij NS door vallend blad

Treinreizigers zullen pas in 2004 en 2005 minder last hebben van vertragingen als gevolg van vallende herfstbladeren. Het effect van de maatregelen die de Nederlandse Spoorwegen hebben genomen, zal dan pas goed merkbaar zijn.

ANP
11 November 2003 11:02Gewijzigd op 14 November 2020 00:42

Zo zijn nu nog niet alle treinen uitgerust met een antiblokkeersysteem. Ook moeten machinisten beter leren omgaan met bladeren op de rails. Dat blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek dat TNO heeft gedaan in opdracht van de ANWB, Rover en de Nederlandse Spoorwegen (NS). Het spoorbedrijf onderzoekt inmiddels of het mogelijk is machinisten voortaan les te geven in een simulator.

De NS heeft deze herfst minder last van bladval dan vorig jaar, toen er 400 treinstellen beschadigd raakten. Toch zijn er dagen geweest waarop minder treinen op tijd reden door gladde rails. De punctualiteit was vorige week maandag zelfs gedaald naar 52,4 procent. Dit weekeinde zorgde het blad voor vertragingen in heel Nederland.

Door de bladval in combinatie met vochtigheid worden de rails glad. Hierdoor kunnen de wielen van de treinen afvlakken. De ’vierkante’ wielen veroorzaken onaangenaam gehobbel en moeten mede daarom weer rond worden gemaakt.

De NS heeft 17 miljoen euro geïnvesteerd in maatregelen tegen gladheid. Zo is er een waarschuwingssysteem voor gladheid. Machinisten krijgen een sms’je als ze over gladde rails rijden. Het onderzoek van TNO laat zien dat dit systeem goed werkt. Ook de NS is er tevreden over.

Spoorbeheerder ProRail gaat het probleem te lijf met een stroefmakende gel die over de rails wordt uitgereden. Dit gebeurt niet in het weekeinde.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer