Groen & duurzaamheid

Hovertrack Luctor: tractor voor de snelweg

De Luctor, een knaloranje tractor die Veld­huizen Wagenbouw onlangs presenteerde, geeft zelfs vrachtauto’s het nakijken. Het bedrijf is daarmee klaar voor de nieuwe wetgeving voor landbouw­voertuigen in 2017.

22 August 2013 09:10Gewijzigd op 15 November 2020 05:25
beeld Veldhuizen Wagenbouw
beeld Veldhuizen Wagenbouw

Met vaste hand bestuurt Pieter Veldhuizen het prototype van zijn Hovertrack Luctor 544 richting de snelweg. „De eerste keer dat ik over de A27 reed bij Nieuw-Loosdrecht werd ik aangehouden door de politie. Die dacht zeker dat ik met een tractor niets op de snelweg had te zoeken. Maar alle papieren waren dik in orde”, verzekert de directeur van Veldhuizen Wagenbouw uit Loosdrecht.

Ademnood heeft de Luctor met zijn 450 paardenkrachten niet gauw. Vol gas voegt Veldhuizen in op de A2 richting Amsterdam achter een tweetal vrachtauto’s. „Zal ik ze even inhalen voor een paar fotoshots?” Op de vijfbaansweg is genoeg ruimte om een rijbaan op te schuiven. Veldhuizen trapt het gaspedaal wat dieper in. De Allisonversnellingsbak schakelt automatisch een tandje terug. Soepel klimt de zescilinder van vrachtwagenfabrikant Iveco wat hoger in de toeren.

Hoe snel het oranje gevaarte gaat, is niet direct af te lezen op het dashboard. De snelheidsmeter doet het nog niet, legt Veldhuizen uit. „Ik schat de snelheid in aan de hand van mijn toerenteller.” Honderd kilo­meter per uur haalt hij zeker wel.

Intussen loopt de Luctor snel in op een tweetal vrachtauto’s. Als er een ufo langs zou komen, zouden de chauffeurs niet verbaasder kijken. De oranje reus blijkt een echte ‘koppendraaier’. Mensen zitten nog net niet omgekeerd achter het stuur. „Ik geniet wel van een beetje aandacht”, grijnst de directeur.

De 18 ton zware Luctor is dan ook niet zomaar een tractor. „Hij is net als een Mercedes-Benz Unimog gekeurd als vrachtwagen met terreincapaciteiten.” Hij mag dus op de snelweg rijden. Wettelijk moet de Luctor daarom onder meer een gladde koets hebben, de brede voorbumper van een vrachtwagen met daarin de koplampen, en een antiblokkeersysteem op de remmen. Anders dan de meeste andere tractoren is de snelle Hovertrack rondom geveerd en heeft hij ook een geveerde cabine, eentje van een New Holland­-­maishakselaar.

Dat de Luctor nog een prototype is, wordt gaandeweg wel duidelijk. Hier en daar moeten nog wat puntjes op de i worden gezet. Zittend op zijn gasgeveerde bestuurdersstoel wijst Veldhuizen naar beneden. „Door dat gat kijk je rechtstreeks in de motorruimte. Daar moet nog een sticker over worden geplakt.”

Op drempels en hobbels reageert de tractor als een stotige bok; de inzittenden krijgen een flinke dreun na. „De demping is nog niet helemaal uitgebalanceerd; daar moeten we nog wat aan doen. Met een aanhanger erachter rijdt hij echter nu al prima”, verzekert de Loosdrechtenaar.

Hoewel voor de typegoedkeuring vier draaiende wielen niet direct noodzakelijk waren, beschikt de Luctor daar wel over. „Nu heeft hij tenminste geen moeite met een rotonde”, legt Veldhuizen uit. De vierwielbesturing blijkt ook geen overbodige luxe wanneer hij de oprit naar de werkplaats opdraait. Het gevaarte kan die draai maar net maken.

De Luctor beschikt niet over een hefinrichting. Opmerkelijk? Volgens Veldhuizen is dat wel logisch. „Anders dan een gewone tractor beschikt hij over een geveerde achteras. Die combineren met een hefrichting is bijzonder lastig. Om de prijs niet nog verder op te drijven, hebben we daarvan afgezien.” De oranje reus kan dus geen ploeg trekken.

Hij heeft wel andere kwaliteiten. In de werkplaats wijst de directeur op een forse drieassige Schuitemaker­opraapwagen, waar werknemers druk aan lassen. „De bestuurder rijdt met de Luctor en zo’n oplegger zonder problemen door een weiland, haalt er 55 kubieke meter kuilgras mee op: de opbrengst van 1,5 hectare. Vervolgens rijd hij er snel en veilig mee over de hoofdwegen, direct naar de plaats van bestemming.”

Maar Veldhuizen heeft nog meer plannen met zijn Luctor. „We hopen komend najaar samen met Beco uit Vianen te komen met een baggerkipper. Met fabri­kant Joskin uit het Belgische Soumagne zijn we in gesprek om een meststrooier te ontwikkelen voor de Luctor. En met Knapen Trailers uit Deurne willen we een oplegger ontwikkelen met een zogeheten ”walking floor”, een aanhanger die gebruikt kan worden voor het transport van mais, gras, bieten, graan en andere landbouwgewassen.”

Feitelijk loopt de introductie van de Luctor vooruit op een nieuwe wet voor landbouwvoertuigen, geeft Veldhuizen aan. „Al jaren rijden landbouwtractoren harder dan officieel is toegestaan. Neem bijvoorbeeld de JCB Fastrac. Die haalt technisch met gemak 
70 kilometer per uur, terwijl het wettelijk gezien een tractor is die niet harder mag dan 25 kilometer per uur. Ook zijn ze vaak veel zwaarder beladen dan de wet toestaat. Maar die wet uit 1974 loopt dan ook hopeloos achter op de huidige techniek.”

Tractoren die de maximumsnelheid van 25 kilo­meter per uur overschrijden overtreden de regels, maar worden gedoogd, weet Veldhuizen. „Ik pleit voor wetgeving die duidelijkheid verschaft aan gebruikers, verzekeraars en politie.” De Loosdrechte­naar is niet voor niets enthousiast over de website veiliglandbouwverkeer.nl.

Dat er wat gaat veranderen in de wet- en regel­geving, is wel duidelijk. Zo komt er volgend jaar een trekkerrijbewijs. „Ik verwacht in 2017 een aangepaste verkeerswet voor landbouwvoertuigen.”

Als de regels worden aangepast, is Veldhuizen Wagen­bouw er klaar voor. „Zo’n 5000 tot 10.000 landvoertuigen zullen dan worden vervangen door iets anders: door een zandkipper, een truck met trailer, een Unimog óf een Luctor”, verwacht Van Veldhuizen. „De Luctor, van luctor et emergo –ik worstel en kom boven–, mag ook na de wetswijziging nog snel rijden.” Met een glimlach: „Voorlopig blijven we nog even worstelen.”

www.veldhuizen.eu

www.hovertrack.nl

www.veiliglandbouwverkeer.nl


Unimog

De Mercedes-Benz Unimog is evenals de Hovertrack Luctor goedgekeurd als vrachtwagen met terreincapaciteiten. Beide mogen daarmee de snelweg op. Dat betekent echter niet dat het vergelijkbare voertuigen zijn.

De Unimog is goedkoper. Net als de Luctor heeft hij een aftakas achterop, maar daarbij ook een frontaftakas en een laadbak. De Luctor heeft daarentegen met 450 pk veel meer vermogen dan de Unimog, die hooguit 295 pk ter beschikking heeft.


JCB Fastrac

In tegenstelling tot de Hovertrack Luctor is de JCB Fastrac gekeurd als tractor. Hoewel hij met gemak 70 kilometer per uur haalt, mag hij niet op auto- of snelwegen rijden. Wettelijk gezien mag hij zelfs niet sneller dan 25 kilometer per uur.

De Fastrac is net als de Luctor rondom geveerd, heeft voor en achter een hef- en een aftakas en een traploze versnellingsbak die heel lage snelheden op het weiland of de akker mogelijk maakt. Pieter van Veldhuizen, directeur van Hovertrack, verwacht overigens dat de JCB wel geschikt is te maken voor de snelweg.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer