Consument minder somber
DEN HAAG (ANP). De stemming onder Nederlandse consumenten is deze maand verbeterd vergeleken met vorige maand. De consument ziet echter nog niet de tijd rijp om grote aankopen te doen, bleek uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De vertrouwensindex van het statistiekbureau kwam uit op -33 vergeleken met -38 in juli. Dat betekent dat er nog altijd 33 procent meer pessimisten zijn dan optimisten. Het CBS schrijft de stijging toe aan consumenten die „een stuk minder negatief” waren over het economisch klimaat.
Peter Hein van Mulligen, econoom bij het CBS, onderstreept echter dat het vertrouwen nog altijd historisch laag is. „Het is allemaal nog pril en broos, het zou heel goed om een eenmalige opleving kunnen gaan”, relativeert Van Mulligen.
Maar als je volgens de econoom goed je best doet, zie je links en rechts wel wat lichtpuntjes. „De economische krimp neemt af, in de landen om ons heen gaat het wat beter, de aandelenmarkt trekt aan, het producentenvertrouwen is verbeterd en de orderportefeuille bij bedrijven groeit”, aldus Van Mulligen.
De CBS-onderzoekers constateren dat consumenten in augustus veel minder somber zijn over de economische situatie voor het komende jaar. „In juni en juli was het sentiment over het toekomstig economisch klimaat nog fors verslechterd.” Ook over de economische ontwikkelingen in de afgelopen 12 maanden is het sentiment verbeterd. De deelindicator voor het economisch klimaat steeg per saldo met 15 punten naar -42.
Over de ontwikkeling van de eigen financiële situatie zijn consumenten echter iets somberder geworden. „En daardoor blijven ze grote aankopen uitstellen. De consument moet eerst een duidelijke verbetering zien van de persoonlijke financiële situatie, maar daar is geen sprake van”, aldus Van Mulligen.