Binnenland

BNR misleidt Radio 1 met trojaans spotje

HILVERSUM (ANP). Radio 1 heeft maandag een radiospot van de commerciële concurrent BNR van de zender gehaald. BNR adverteerde op de publieke zender onder de misleidende ‘trojaanse’ naam Bay & Air. De STER besloot na ontdekking in te grijpen.

19 August 2013 11:55Gewijzigd op 15 November 2020 05:21

Directeur Radio Jan Westerhof kan de stunt van de commerciële zender wel waarderen. Westerhof noemt het een slimme actie van de concurrentie. Volgens hem is het een beslissing van de STER om de spot te weigeren, omdat het al jarenlang beleid van de publieke omroepen is om niet te adverteren voor concurrenten.

„BNR wist dit met slimmigheidje en op een grappige manier te omzeilen. Tijdens het tandenpoetsen viel het spotje me al op en ook het presentatieduo van het Radio 1 Journaal was de reclamespot niet ontgaan. BNR heeft ons bij de neus gehad.” Volgens Westerhof heeft BNR de stunt slim aangepakt door vrijdagmiddag vlak voor het weekeinde zendtijd in te kopen.

Het spotje roept luisteraars op te surfen naar bayandair.nl. Wie doorklikt op de website van deze vermeende vliegmaatschappij komt terecht bij de nieuwe radiocampagne van BNR.

BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich hekelt het beleid van de STER om geen spots van concurrenten toe te staan. „Ik vind dat kleinzerig. Wij zenden ook gewoon spotjes uit voor de VARA-gids, totaal geen probleem”, stelt Fröhlich.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer