Rotterdamse haven dreigt grote klant te verliezen
De Rotterdamse haven dreigt op korte termijn een aanzienlijk ladingpakket te verliezen aan Antwerpen. Eerder al verlegden rederijen hun containerstromen naar Duitse havens en Antwerpen. Momenteel zijn de rederijen APL, Hyundai en MOL (samen New World Alliance) in gesprek met Antwerpen, maar ook nog met Rotterdam.
Het gaat om een ladingpakket van 200.000 teu (twintigvoetscontainers) op jaarbasis. Dat heeft een woordvoerder van de New World Alliance (NWA) woensdag bevestigd. Volgens het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) zal er eind deze week duidelijkheid zijn over het besluit welke haven het pakket in de toekomst mag behandelen.
Vooral de kosten spelen een grote rol in de beslissing van de Aziatische reders Rotterdam te verlaten. Door de teruglopende economische activiteiten balanceren veel rederijen op dit moment op het randje van verlies, of erger. Op alle fronten bezuinigen ze; de havenkosten vormen een groot deel van de kosten voor een rederij.
In havenkringen is genoegzaam bekend dat de Antwerpse haven goedkoper is dan die van Rotterdam. Volgens een woordvoerder van APL weegt het kostenaspect zo zwaar dat zelfs wat ongemak voor de klant voor lief genomen wordt. Die moet zijn lading dan naar Antwerpen brengen. „Onze klanten gunnen ons nauwelijks marge dus we moeten toch wat.”
APL is een fusieproduct van een Amerikaanse en een Singaporese rederij, ook dat zou een rol kunnen spelen. In België krijgt de Singaporese stuwadoor PSA namelijk voet aan de grond. De APL-woordvoerder bevestigt dat dit een rol zou kunnen spelen.
Het GHR maakt zich nog geen grote zorgen. „Iedereen praat met elkaar. Aan het eind van de week weten we meer.”