Economie

„Consument merkt weinig van overname KPN”

HOUTEN (ANP). De Nederlandse consument zal er weinig tot niets van merken als KPN volledig in handen komt van América Móvil. Dat zei analist Ed Achterberg van marktonderzoeker Telecompaper in een reactie op het bod dat het Mexicaanse concern vrijdag aankondigde.

9 August 2013 11:13Gewijzigd op 15 November 2020 05:12

América Móvil heeft volgens Achterberg geen reden om gelijk grote veranderingen door te voeren in bijvoorbeeld het productaanbod van KPN. De Mexicanen zullen zich bovendien gewoon aan de wet moeten houden en daar staan genoeg waarborgen in om ervoor te zorgen dat het telecombedrijf zijn verplichtingen blijft nakomen.

Ook zal KPN gewoon blijven investeren in zijn netwerken. „Nederland is nog altijd een grote en ook extreem competitieve markt”, zei Achterberg. „Als je daar als eigenaar van KPN verder niets meer aan doet, wordt het bedrijf aan alle kanten ingehaald door Vodafone.”

Het bod van het bedrijf van miljardair Carlos Slim komt volgens Achterberg niet als een verrassing. „Na de ontwikkelingen van de afgelopen weken hing zoiets wel in de lucht. Het is een logische volgende stap”, zei hij.

KPN kondigde vorige maand de verkoop van zijn Duitse dochter E-Plus aan Telefónica aan. Officieel studeert Slim nog op de verkoopovereenkomst, maar volgens Achterberg wijst alles erop dat hij er „niet content” mee is. De zakenman reageerde door de afspraak om zijn belang in KPN onder de 30 procent te houden, op te zeggen.

Door te bieden op heel KPN probeert Slim volgens Achterberg zijn eigen investering te beschermen. „Hij heeft dat belang in KPN niet gekocht om de Nederlandse of Belgische markt, maar vooral om voet aan de grond te krijgen in Duitsland, de grootste mobiele markt van Europa”, aldus de analist. „Zonder E-Plus wordt die aankoop een stuk minder interessant.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer