Opinie

Vaste klant

Ik ben een groot voorstander van boodschappen doen in eigen dorp. Of het om de aanschaf van een laptop dan wel een wasmachine gaat, om kleding of boekenkast, ik blijf in de buurt. Natuurlijk kosten zowel laptop als wasmachine elders een paar tientjes minder, maar met het uitsparen van brandstof en parkeergeld verdien ik dat terug.

Charlotte
5 August 2013 12:05Gewijzigd op 15 November 2020 05:07

Wat veel meer is: de service die je geniet als vaste klant is onbetaalbaar. Bij mijn supermarkt krijg ik zelfs zonder bon alles vergoed wat niet aan de eisen voldoet. Nu klaag ik zelden, maar onlangs kreeg ik tot mijn verbazing onmiddellijk geld terug van een product dat ik niet eens bij me had, maar waarvan ik terloops vermeldde dat het bedorven was vanwege een niet goed sluitende verpakking. Ze zien mij namelijk al jaren in de winkel, zeiden ze.

Bij de kledingzaak serveert de eigenaar verse koffie, al heb ik niets aan te schaffen. Ook daar kan ik zonder bon omruilen of terugkomen als er ergens iets aan mankeert. Bij de slager een rookworst cadeau, bij de kaasboer altijd dat gezellige gesprek. Op den duur gaat het over meer dan producten, dan klets je, als de drukte luwt, lekker even over vakanties of kinderen of welke kaas het beste past bij dat gerecht.

Onlangs werd weer bewezen hoe waardevol deze manier van winkelen is. Bij vrienden in ons dorp die hetzelfde principe hanteren, werd tijdens hun vakantie een botte inbraak gepleegd. Compleet met koevoet en veel vernielingen. Ze bleven er rustig onder. De botteriken waren uit geweest op goud, en dat hadden ze op enkele sieraden na, gelukkig niet kunnen vinden. Niettemin hadden de krakers een paar dierbare dingen meegenomen in de vorm van een parelketting, een collier met gouden slot, ringen en manchetknopen. Het ging hen niet zozeer om de waarde, maar aan elk van deze dingen kleefde een kostbaar verhaal of een bijzondere herinnering.

Twee maanden later loopt de politie langs de spoorlijn op zoek naar koperdieven en treft op de plaats delict een tasje in de berm gesmeten, met onder andere een doosje van onze plaatselijke juwelier. De agent gaat aarzelend langs de winkel, een aanknopingspunt waarvan hij niet verwacht dat het verder iets oplevert. Omdat de juwelier zijn vaste klanten goed kent, weet hij bij de eerste oogopslag meteen aan wie de manchetknopen toebehoren en is een gedeelte van de roof, zij het beschadigd en met afgerukte gouden slotjes, bij de rechtmatige eigenaars terechtgekomen.

Mocht een van de dieven het in zijn hoofd halen om het goud in ons dorp te verzilveren, dan valt hij door de mand.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer