Opinie

Commentaar: Klacht tegen datingsite moedig en nuttig

Eigenlijk tegen de zin van de voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft deze week de behandeling van de klacht van de SGP-jongeren tegen een campagne van de datingsite Second Love toch plaatsgehad. De klacht was in eerste instantie afgewezen op formele gronden. Maar na een beroep van de jongerenorganisatie zal de commissie nu toch een oordeel moeten vellen.

3 August 2013 08:03Gewijzigd op 15 November 2020 05:06
Billboard Ashley Madison. Foto Michael van Os
Billboard Ashley Madison. Foto Michael van Os

Second Love probeert mensen met een relatie te verleiden om vreemd te gaan. Terecht stelt de jongeren­organisatie van de SGP dat de mensen achter de dating­site daarmee stoken in huwelijken. Dat is volgens de jeugdige mannenbroeders en vrouwen in strijd met de wet en het fatsoen.

Of de uitspraak van de Reclame Code Commissie, die over enkele weken valt te verwachten, echt bevredigend zal zijn, is de vraag. Het algemeen maatschappelijk gevoelen is tegenwoordig dat huwelijksontrouw niet moet worden gezien als een groot kwaad.

Veel mensen doen er wat gnuivend over als getrouwden er een extra relatie op na houden. Soms wordt met stelligheid beweerd dat elke man weleens een slippertje maakt. Alleen al die suggestie plaveit de weg om huwelijksontrouw normaal te vinden. En het is slechts suggestie; er zijn geen cijfers.

Deze verschuiving in de moraal blijkt ook uit eerdere antwoorden van staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid op vragen van de Kamerfracties van SGP en CU over de reclame van Second Love op televisie. Hij stelde dat de overheid geen oordeel heeft over reclame-uitingen.

Dat antwoord is een voorbeeld van de laksheid van de overheid op dit vlak. Formeel heeft Van Rijn gelijk. Maar het gaat hier niet om de uiting. Het punt is dat er ruimte geboden wordt om voor een kwalijke praktijk te werven via reclames. Met hetzelfde argument zou de staatssecretaris reclames voor genotsmiddelen kunnen goedpraten. En dat doet hij –terecht– niet.

Hoewel de klacht van de SGP-jongeren weinig kans van slagen lijkt te hebben, is het toch moedig en nuttig dat ze hun nek uitsteken. Huwelijk en gezin zijn hoekstenen van de samenleving. Daar mag geen bom onder worden gelegd. Dat is –zeker op de lange termijn– funest. Waar overspel en echtscheiding tot het normale patroon van de samenleving gaan behoren, is er sprake van totale ontwrichting.

De spot die dit standpunt ontmoet, blijft onder­tussen schrijnend. Inmiddels heeft een nieuwe overspelsite, van Ashley Madison, het bestoken om op een billboard te stellen dat hij binnenkort meer leden heeft dan de SGP. Mogelijk dat hij gelijk krijgt. Maar dat zou een veeg teken zijn voor de morele staat van ons land.

Is alle kritiek op deze datingsites tevergeefs? Dat zeker niet. Ondanks alle smaad blijft het van belang de samenleving te vertellen dat het huwelijk een verbintenis voor het leven is, waarbij man en vrouw elkaar trouw beloven. De SGP-jongeren stelden deze week terecht dat niet de macht van het getal, maar de inhoud van de boodschap relevant is. Als het daarom gaat, wint de SGP het met straatlengtes voorsprong van datingsites als Second Love en Ashley Madison.

Meer over
Commentaar

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer