Economie

DNB: blijere gevoelens met contant geld

AMSTERDAM (ANP). Betalen met contant geld roept positievere emoties op bij consumenten dan betalingen met de pinpas. Dat heeft De Nederlandsche Bank (DNB) donderdag bekendgemaakt op basis van een neurowetenschappelijk onderzoek.

1 August 2013 11:23Gewijzigd op 15 November 2020 05:03

Cash wordt volgens de onderzoekers sterker met positieve gevoelens geassocieerd als lust, verlangen, vertrouwen en waarde dan met negatieve emoties als angst, boosheid, walging en gevaar. „Dit lijkt aan te sluiten bij het feit dat het merendeel van de aankopen aan de kassa contant wordt betaald”, stelt de centrale bank.

DNB deed het onderzoek om meer inzicht te krijgen in het betalingsgedrag van consumenten. Dat moet ertoe bijdragen om de maatschappelijke kosten van het betalingsverkeer omlaag te krijgen.

Vorig jaar werd 59 procent van alle aankopen contant afgerekend en 39 procent met de pinpas. Volgens DNB is het afrekenen met contant geld of met de pin nauwelijks gebaseerd op rationele beslissingen. Dat gebeurt meestal uit automatisme of emoties.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer