Opnieuw contracten getekend voor JSF
De bijdrage van het Nederlandse bedrijfsleven aan de bouw van het gevechtsvliegtuig JSF is opgelopen tot 65 miljoen dollar. Donderdag hebben enkele bedrijven nieuwe contracten getekend.
Topman T. Burbage van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin, de ’hoofdaannemer’ van het JSF-project, was ter gelegenheid daarvan naar Europa gevlogen. Hij bezoekt een aantal landen, die meewerken in de ontwikkelingsfase van de Joint Strike Fighter.
Burbage had vrijdagmiddag een gesprek met staatssecretaris Van Gennip (EZ) en een aantal kamerleden. De Lockheed-topman brengt hen, in de gebruikelijke twee bezoekrondes per jaar, op de hoogte van de voortgang van het project. Een aantal Europese landen is ontevreden omdat bedrijven daar weinig profiteren van de tegenorders rond de JSF. Na de Verenigde Staten en Groot-Brittannië profiteren Nederlandse bedrijven het meest van de ontwikkeling van het vliegtuig. Bedrijven in Italië, Noorwegen en Denemarken lopen achteraan. Van de JSF verschijnen drie versies met twee verschillende motoren. Stork mag voor 55 miljoen euro deuren en luiken ontwikkelen voor Nortrop Grumman.
Nederland doet voor ongeveer 800 miljoen euro mee aan het JSF-project. Voorlopig hebben de meeste landen alleen uitgesproken dat ze te zijner tijd overwegen om toestellen te kopen. Het Pentagon is vorige maand begonnen met de onderhandelingen voor de verkoop van de J-35.
KLM is in de race om straks een rol te spelen in de logistiek bij de bouw en bij de verdeling van reserveonderdelen. KLM is een van de 27 kandidaten om een mondiaal, logistiek netwerk voor onderdelen te beheren. In totaal hadden 47 bedrijven zich aangemeld voor de klus.
Lockheed Martin zal in een later stadium ook voor het onderhoud een organisatie in het leven roepen. Fokker Aerospace staat in de startblokken voor die opdracht, aldus directeur Kees de Koning. De eerste JSF moet in het voorjaar van 2013 het luchtruim kiezen. De eerste testvluchten staan gepland voor 2005.