Economie

Grote fusie in reclame- en communicatiesector

NEW YORK/PARIJS (ANP). Het Amerikaanse communicatiebedrijf Omnicom en zijn Franse branchegenoot Publicis willen fuseren. Dat maakten de twee bedrijven zondag bekend. Door de samensmelting ontstaat het grootste communicatie-, pr-, en reclamebureau ter wereld.

29 July 2013 07:17Gewijzigd op 15 November 2020 04:59

De ondernemingen, met een gezamenlijke omzet van 17,7 miljard euro in 2012 en een marktwaarde van in totaal 26,5 miljard euro, spreken van „een fusie van gelijken”. Topman Maurice Lévy van Publicis en zijn collega John Wren van Omnicom krijgen gezamenlijk de leiding over het fusiebedrijf.

Beide bestuurders zullen gedurende een periode van 30 maanden samen de dagelijkse gang van zaken bij Publicis Omnicom Group bestieren. Daarna zal Wren alleen overblijven als uitvoerend topman, terwijl Lévy niet-uitvoerend voorzitter wordt van de raad van bestuur.

De fusie levert volgens de twee bedrijven zo’n 500 miljoen dollar (377 miljoen euro) aan kostenvoordelen op. Hoewel de operationele hoofdkantoren gevestigd zullen blijven in New York en Parijs, wordt de nieuwe te vormen houdstermaatschappij gevestigd in Nederland. De beursnoteringen in Parijs en New York blijven behouden.

Het aandelenkapitaal van het gefuseerde bedrijf wordt nagenoeg gelijk verdeeld over de huidige eigenaars. Bij afronding van de fusie, vermoedelijk eind dit jaar of begin 2014, ontvangen de aandeelhouders van zowel Publicis als Omnicom een buitengewoon dividend.

Publicis nam eerder dit jaar voor ruim 400 miljoen euro het Nederlandse LBi over. Ook Omnicom werd vorig jaar genoemd als mogelijke koper voor dat in Amsterdam gevestigde internetmarketingbedrijf.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer