Nieuwe reclamegigant komt naar Nederland
NEW YORK/PARIJS (ANP). Het grootste communicatie-, pr-, en reclamebureau ter wereld, dat ontstaat uit een fusie tussen het Amerikaanse Omnicom en het Franse Publicis, vestigt het hoofdkantoor van zijn holding in Nederland. Dat maakten de twee fuserende partijen zondag bekend.
Topman Maurice Lévy van Publicis zei tegen Bloomberg dat gekozen is voor Nederland omdat het „neutraal terrein” is, niet omdat het belastingklimaat hier relatief gunstig is voor multinationale ondernemingen. De operationele hoofdkwartieren blijven overigens in New York en Parijs staan. Ook de beursnoteringen in die twee steden blijven behouden.
De ondernemingen, met een gezamenlijke omzet van 17,7 miljard euro in 2012 en een marktwaarde van in totaal 26,5 miljard euro, spreken van „een fusie van gelijken”. Lévy en zijn Amerikaanse collega John Wren krijgen voorlopig een duobaan als bestuursvoorzitter. Ook de andere bestuursposten worden min of meer gelijk verdeeld.
Beide topbestuurders zullen gedurende een periode van 30 maanden samen de dagelijkse gang van zaken bestieren. Daarna zal Wren alleen overblijven als uitvoerend topman, terwijl Lévy niet-uitvoerend voorzitter wordt van de raad van bestuur.
De fusie levert volgens naar verwachting zo’n 500 miljoen dollar (377 miljoen euro) aan kostenvoordelen op. Wren zei evenwel dat de plannen zoals die er nu liggen, niet leiden tot een verlies van banen.
Het aandelenkapitaal van het gefuseerde bedrijf wordt vrijwel gelijk verdeeld over de huidige eigenaars. Bij afronding van de fusie, vermoedelijk eind dit jaar of begin 2014, ontvangen de aandeelhouders van zowel Publicis als Omnicom een buitengewoon dividend.
Publicis nam eerder dit jaar voor ruim 400 miljoen euro het Nederlandse LBi over. Ook Omnicom werd vorig jaar genoemd als mogelijke koper voor dat in Amsterdam gevestigde internetmarketingbedrijf.