Binnenland

Hitteschouw moet treinstoring voorkomen

UTRECHT (ANP). Inspecteurs van spoorbeheerder ProRail voeren in deze warme dagen extra vaak een zogenoemde hitteschouw uit. Zij controleren de kwetsbare plekken langs de 7000 kilometer spoor in Nederland dagelijks. Vanuit het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht worden zo nodig maatregelen genomen.

22 July 2013 10:16Gewijzigd op 15 November 2020 04:52

Door de hitte kunnen de stalen spoorstaven tientallen centimeters langer worden. Daardoor komen onder andere beweegbare delen van het spoor vast te zitten. Om die reden worden tijdens een hittegolf spoorbruggen minder vaak of helemaal niet meer geopend, zodat de treinen kunnen blijven rijden.

In het weekeinde is volgens een woordvoerder van ProRail al besloten om goederentreinen zoveel mogelijk door te laten rijden. Als die treinen afremmen ontstaan namelijk veel vonken en die kunnen de kurkdroge bermen in brand zetten. Personentreinen lopen door de maatregel vertraging op, aangezien ze achter de goederentrein moeten blijven rijden. Ook moeten de passagiersvoertuigen zelf langzamer rijden op sommige trajecten om bermbrand te voorkomen.

De spoorbeheerder heeft een wegsleeplok klaarstaan om treinen met stroomstoring zo snel mogelijk weg te slepen. Door stroomstoring valt ook de airco in een trein uit, wat voor de passagiers bij grote hitte erg vervelend is. „Dat moet niet te lang duren”, aldus ProRail.

De inspecteurs houden de spoordijken extra goed in de gaten. Door hitte en droogte ontstaan scheurtjes, waardoor de dijk kan verzakken. Zonodig wordt de sproeier aangezet om de dijk te verzadigen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer