Economie

Slechte Europese markt raakt Electrolux

STOCKHOLM (ANP/BLOOMBERG). De Zweedse witgoedfabrikant Electrolux, bekend van merken als AEG, Frigidaire en Zanussi, heeft de winst in het tweede kwartaal zien dalen, onder druk van de zwakke Europese markt. Het bedrijf is echter positiever gestemd over de vraag in de Verenigde Staten, zo werd vrijdag gemeld.

19 July 2013 10:32Gewijzigd op 15 November 2020 04:50

De nettowinst zakte naar 642 miljoen kroon (74,6 miljoen euro), tegen 699 miljoen kroon een jaar eerder. De omzet daalde licht naar 27,7 miljard kroon. Het bedrijf heeft door de zwakke Europese vraag te maken met lagere prijzen. De Europese vraag naar witgoed zal dit jaar dalen, denkt Electrolux.

De vraag in de VS stijgt dit jaar naar verwachting met 7 procent, terwijl eerder op een toename met 5 procent werd gerekend. Het Zweedse concern haalt ongeveer een derde van zijn omzet uit Noord-Amerika.

De Amerikaanse witgoedfabrikant Whirlpool, ’s werelds grootste, kwam vrijdag ook met cijfers. De nettowinst steeg tot 198 miljoen dollar (151 miljoen euro), tegen 113 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet klom met ruim 5 procent naar 4,74 miljard dollar. Volgens Whirlpool was sprake van hogere verkopen in alle markten, inclusief Europa. Het bedrijf verhoogde zijn winstverwachting voor het gehele jaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer