Buitenland

Berging Costa Concordia zware en dure klus

GROSSETO (ANP/DPA). Terwijl in Italië woensdag het proces tegen kapitein Francesco Schettino begint, ligt het rampschip de Costa Concordia na 18 maanden nog steeds op zijn zijkant voor de Toscaanse kust bij het eiland Isola del Giglio. Na maandenlange voorbereiding zijn twee bedrijven in april begonnen met de berging van het gevaarte van 290 meter lang. Ze denken het schip in september te lichten en in het voorjaar van 2014 naar een haven te slepen.

16 July 2013 17:30Gewijzigd op 15 November 2020 04:46
De berging van de Costa Concordia. Foto EPA
De berging van de Costa Concordia. Foto EPA

Vorige week werd duidelijk dat de operatie zeker 500 miljoen euro gaat kosten, twee keer duurder dan eerder was gepland. Een netwerk van verzekeringsbedrijven draagt de kosten.

Rond de 500 arbeiders en 30 schepen zijn ingezet voor de werkzaamheden. Ze hebben inmiddels zes platforms om het wrak geplaatst die met kabels diep in de bodem zijn verankerd. De platforms moeten het schip stutten als dat wordt opgericht. Het grootste platform weegt 1000 ton, is 32 meter lang en 22 meter hoog.

Stalen kabels die aan tanks en de platforms vastzitten zullen het schip in slakkentempo omhoogtrekken. Bakken die aan de zijkant van het wrak zijn vastgemaakt, worden dan gevuld met water zodat ze tegenwicht geven. Aan de kant die onder water ligt, worden bakken met lucht gevuld. Als het schip overeind is, wordt het water in de containers vervangen door lucht zodat het schip daarop kan drijven.

De Costa Concordia verging op 13 januari 2012 toen het tegen een rots voer, lek raakte en kapseisde. Bij de ramp kwamen 32 opvarenden om het leven. Aan boord waren ongeveer 4200 opvarenden, onder wie 42 Nederlanders.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer