Economie

C1000 snijdt ook in prijzen

Het supermarktconcern C1000, eigendom van Schuitema, verlaagt de prijzen van ongeveer tweehonderd producten. Ook maakt het bedrijf de tien meest verkochte vleesproducten goedkoper, zei een woordvoerder woensdag. Concurrerende ketens hebben volgens hem de afgelopen weken vlees ook al in prijs verlaagd.

ANP
5 November 2003 16:38Gewijzigd op 14 November 2020 00:41

De prijzenoorlog tussen de supermarkten is inmiddels de derde ronde ingegaan. Albert Heijn, Super De Boer en Konmar hebben woensdag in de prijzen van nog eens honderden producten gesneden.

C1000 wil voorkomen dat andere supermarkten vleesproducten goedkoper gaan aanbieden. „Bij ons is het vlees altijd het goedkoopst”, zei de zegsman. Kipfilet gaat ongeveer 6 procent in prijs omlaag, gehakt circa 11 procent.

De supermarktketens onderhandelen met de leveranciers van de producten over de inkoopprijzen. Fabrikanten van merkartikelen moeten zoveel mogelijk voordeel halen uit de prijzenoorlog. In ruil voor lagere prijzen kunnen zij meer en betere ruimte op de schappen afdwingen of extra aandacht voor nieuwe producten vragen. Dat heeft een woordvoerster van de brancheorganisatie voor fabrikanten van merkartikelen, de Stichting Merkartikel (SMA), woensdag gezegd.

Fabrikanten en supermarkten zijn volgens de SMA met handen en voeten aan elkaar gebonden. Een keten als Albert Heijn wordt gezien als het uitgelezen podium voor de fabrikanten van A-merken. Dit komt niet alleen door zijn marktaandeel, maar ook door de ruimte die de AH-winkels geven aan nieuwe producten. Als een product daar slaagt, is succes verzekerd, stelt de SMA.

De fabrikant hoopt dat de reclames voor de goedkopere producten ook meer omzet opleveren. „Maar dat is nog de vraag”, aldus de woordvoerster van de SMA. „Tot nu lijkt het erop dat de omzetten alleen maar verschuiven.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer