„Schaderegeling bij energiestoring ook voor bedrijf”
Bedrijven moeten in het geval van stroom- of gasstoringen de schade die ze daardoor oplopen kunnen verhalen op de netbeheerders.
De overheid moet daarom regels maken waarin onder meer de hoogte van de schadevergoedingen zijn vastgelegd. Dat advies heeft de Energieraad vandaag aan de minister van Economische Zaken uitgebracht. De aansprakelijkheid als gevolg van storingen is nu nog beperkt tot huishoudens. Zakelijke klanten kunnen de schade niet verhalen. Wel is er voor alle klanten een compensatieregeling voor storingen langer dan vier uur, maar dit gaat om lage bedragen die niet bedoeld zijn als tegemoetkoming in schade.
De Energieraad stelt dat de overheid een duidelijke minimumnorm moet opstellen, waarin de schadevergoeding gerelateerd is aan het aantal of de duur van de storingen. „Het is nu voor de klant niet helder tot waar hij op zijn netbeheerder mag rekenen en vanaf waar hij zelf voorzieningen moet treffen”, stelt de raad in het advies ”Aansprakelijkheid helder als het licht uitgaat”.
„Zo’n norm moet er komen en het energiebedrijf, meestal de netbeheerder, moet zijn aansprakelijkheid aanvaarden als hij die prestatie niet levert.” Bij de vaststelling van die norm moet de overheid volgens de Energieraad rekening houden met de belangen van zowel de klanten als de energiebedrijven. „Enerzijds zal de klant een scherpe norm en een hoge schadevergoeding willen, maar anderzijds kan het niet de bedoeling zijn dat de netbeheerder failliet gaat aan schade-uitkeringen.”