Canadese locomotief moet Fyra vervangen
UTRECHT (ANP). De NS is van plan locomotieven aan te schaffen bij het Canadese bedrijf Bombardier. Dat is nodig omdat er een tekort is aan treinen, nu de hogesnelheidstrein Fyra V250 in de ban is gedaan. Volgens de NS worden de zogeheten Traxx-locomotieven onderdeel van een tijdelijke oplossing, zo meldde het bedrijf maandag.
De Canadese locomotieven kunnen maximaal 160 kilometer per uur rijden. Dat is een stuk langzamer dan de Fyra, die 250 kilometer per uur had moeten gaan rijden. De Traxx-locomotieven zijn geschikt om op gewoon spoor in Nederland en België te rijden én om op de hogesnelheidslijn te worden ingezet.
Volgens de NS voldoen alleen de Traxx-locomotieven op korte termijn aan alle voorwaarden. Omdat er sprake is van ‘dwingende spoed’, kan de NS de opdracht aan Bombardier gunnen zonder aanbestedingsprocedure, stelt het bedrijf. Het is nog niet bekend hoeveel locomotieven er worden besteld.
De NS moet samen met de Belgische vervoerder NMBS voor 1 oktober een oplossing voor het uitvallen van de Fyra neerleggen bij staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor). Zij gaat die oplossing dan beoordelen en besluiten of de NS de concessie - het recht om op de hogesnelheidslijn te rijden - mag behouden.
Eerder zei de NS al dat ook wordt gekeken of dubbeldekkertreinen in te zetten zijn op het snelle spoor, of dat de binnenlandse Fyra (de V160) een deel van de oplossing kan bieden. Momenteel rijdt een vervangende intercity acht keer per dag tussen Den Haag en Brussel; volgend jaar moet dat 16 keer per dag worden.
In de toekomst (in 2015 of 2016) moeten er volgens de NS in totaal 22 hogesnelheidstreinen per dag tussen Amsterdam en Brussel gaan rijden. Daarvan gaan er zeker tien verder rijden dan Brussel. Het gaat dat om Thalystreinen en Eurostartreinen en mogelijk ook de vervanger van de Fyra.