Reformatie van de kerk begint bij herstel gezonde Evangelieprediking
Een reformatie van de kerk begint bij het herstel van de gezonde Evangelieprediking, reageert ds. A. van der Sloot op dr. Van der Sluijs en prof. De Vries (RD 21-6).
Op de opiniepagina van 21 juni stonden twee verhalen die veel met elkaar gemeen hadden. Het ene artikel was van de hand van dr. C. A. van der Sluijs; het andere een column van prof. dr. M. J. de Vries. De verbindende schakel tussen beide artikelen is de nadruk die gelegd wordt op Gods Woord als kracht Gods.
Dr. Van der Sluijs betoogde dat de kerk daar is, waar Gods Woord wordt verkondigd. Prof. De Vries stelt dat het Woord van God ook vandaag nog zijn kracht bewijst. Gods Woord staat niet op één lijn met mensenwoorden, zo schreef de hoogleraar.
Ik vind het een verademing om dergelijke verhalen in de krant te lezen. Het geeft mij als christen moed. Het bevestigt mij erin dat ook vandaag God de Heilige Geest nog volop werkzaam is in ons land. Het is de Heilige Geest immers die Gods Woord, waarin de Heere Christus naar ons toekomt, laat verkondigen.
Bij de voorbereiding op een trouwpreek stuitte ik op een artikel waarin gewezen wordt op een opmerkelijk verschil tussen de tijd van de Reformatie en onze tijd. In de zestiende eeuw werd er aandacht gevraagd voor iets nieuws: Gods Woord, de Bijbel. Vandaag wordt er ook aandacht gevraagd voor iets nieuws: de veranderende cultuur waarin wij leven.
Evenals nu was de tijd van de Reformatie een tijd van grote veranderingen. Toen kwamen de veranderingen doordat de mensen de Bijbel weer gingen lezen. Tegenwoordig vinden de veranderingen plaats omdat we de Bijbel dicht laten. Dat heeft tot gevolg dat onze opvattingen over het huwelijk, seksualiteit, verschillen tussen godsdiensten, geldbesteding, tijdsbesteding, kerkgang enzovoort wijzigen. Een opmerkelijk verschil.
Een (te) snelle conclusie zou zijn: in de tijd van de Reformatie was de Heilige Geest volop werkzaam; Hij bracht het Woord van God weer voor het voetlicht van de (kerk)mensen, terwijl wij vandaag worden overgoten met modern gedachtegoed en de Geest afwezig is.
Die conclusie lijkt mij te snel getrokken. Sinds de tijd van de Reformatie is er namelijk een aantal eeuwen verlopen. Bovendien is lang niet alles wat uit het verleden tot ons komt in overeenstemming met Gods Woord.
Het zou mijns inziens grote winst zijn voor het geestelijke en het kerkelijke leven in onze dagen als we breken met zowel progressieve, liberale opvattingen die via de verlichting de kerk zijn binnengekomen als met conservatieve, wettische opvattingen die via het piëtisme de kerk van de Reformatie hebben beïnvloed. Opvattingen, progressief dan wel conservatief, die in sommige gevallen niet houdbaar zijn in het licht van de Schrift.
Het is belangrijk dat dit hardop wordt gezegd. Voor de apostel Paulus houdt een terugkeer naar Gods Woord namelijk in dat alles wat zich tegen Gods Woord verheft, wordt neergehaald. Iedere gedachte dient krijgsgevangene te worden van Christus (2 Kor. 10:5).
De roep om terug te keren tot Gods Woord richt zich tot alle delen van de kerk. Dat was ten tijde van de Reformatie ook het geval. Het was een reformatie over de hele linie die alle leden van de kerk raakte: mannen en vrouwen, jongeren en ouderen, voorgangers en kerkleden, meesters en knechten, vorsten en onderdanen enzovoort.
Reformatie is echter primair een reformatie van het individu. Er was een levendig besef dat de mens leeft voor het aangezicht van God, coram Deo. Voor Gods aangezicht heeft de mens niets meer. Wie durft dan nog van zichzelf te zeggen dat hij of zij rechtvaardig is? Dan is er slechts het belijden van je eigen zondigheid en onwaardigheid en leeft het besef: alléén door het geloof in Christus ben ik rechtvaardig voor God en erfgenaam van het eeuwige leven. Zonder Christus Jezus ziet het er hopeloos voor mij uit. Maar alleen door het geloof in Christus Jezus weet ik mij veilig bij God Almachtig.
Hierin klopte het hart van het Evangelie. Het was de blijde boodschap van de rechtvaardiging door het geloof alleen die van grote invloed was op de kerk in de zestiende eeuw. Dat zal in onze tijd niet anders zijn. Reformatie van de kerk begint bij herstel van de gezonde Evangelieprediking.
De auteur is predikant van de gereformeerde kerk vrijgemaakt te Almkerk-Werkendam.