Wolters Kluwer gaat sterk reorganiseren
Wolters Kluwer schrapt de komende drie jaar 1600 banen. Dat is 8 procent van het totale aantal arbeidsplaatsen dat het uitgeverijconcern in de wereld telt.
Het is onderdeel van een nieuw strategisch plan voor de komende jaren, dat de nieuwe topvrouw Nancy McKinstry donderdag ontvouwde. Ze wilde niet zeggen of er ook in Nederland banen verdwijnen.
Wolters Kluwer gaat de komende drie jaar 800 miljoen euro investeren. De kosten moeten verder structureel met 240 miljoen euro omlaag. Het concern wil voorts een bod doen op enkele uitstaande obligatieleningen. De bedoeling is een nieuwe lening in euro’s uit te schrijven. Deze obligatieoperatie levert geld op, omdat de rente op dit moment laag staat.
De ingrepen komen niet als een volslagen verrassing. Wolters Kluwer dook in de eerste helft van dit jaar in de rode cijfers en gaf een winstwaarschuwing af. McKinstry erkende donderdag dat de resultaten van Wolters Kluwer „iets achterblijven” bij die van de concurrentie. Door de nieuwe strategie moet Wolters Kluwer sterker opereren in de concurrentieslag met het Brits-Nederlandse Reed Elsevier en het Canadese Thomson.
Dat Wolters Kluwer daar tot dusver niet in slaagde, wijt McKinstry aan een aantal factoren. „Wolters Kluwer heeft de afgelopen jaren vooral ingezet op groei door acquisities en minder op groei door te investeren in de autonome bedrijfsvoering.” Daardoor is het concern onvoldoende met zijn tijd meegegaan.
In de nieuwe strategie is Wolters Kluwer opgebouwd rond vijf divisies, die zich onder meer richten op terreinen als gezondheid, onderwijs en recht. Daarbij trekt McKinstry de teugels strak aan. De vijf divisiedirecteuren rapporteren rechtstreeks aan haar. Wolters Kluwer wil zich concentreren op grote markten waar de onderneming al een leidende of stevige positie heeft.
Vanaf 2007 verwacht Wolters Kluwer een jaarlijkse omzetgroei van 3 tot 4 procent. Hierbij is 45 procent van de omzet afkomstig van elektronische producten en dienstverlening. „Nu is dat nog zo’n 20 procent”, zei McKinstry.
Wolters Kluwer gebruikt ongeveer eenderde van de 800 miljoen euro aan investeringen voor de ontwikkeling van nieuwe elektronische producten. McKinstry tekende echter aan dat het papier niet helemaal verdwijnt. „Klanten willen bijvoorbeeld dat sommige naslagwerken in gedrukte vorm blijven verschijnen.”
Verder meent de uitgever dat operationele winstmarges van 19 tot 20 procent haalbaar zijn. Ook stelt de onderneming dat vanaf 2007 een structurele kostenverlaging van 100 miljoen euro per jaar mogelijk is.