Veerman wil NMA–onderzoek naar supermarkten
Albert Heijn, Laurus en andere supermarkten, die momenteel een prijzenslag uitvechten, krijgen misschien de Nationale Mededingsautoriteit (NMa) op hun dak. Minister Veerman van Landbouw zei donderdag in de Tweede Kamer dat hij de NMa heeft gevraagd een onderzoek in te stellen.
Hij reageert daarmee op de zorg in de Kamer dat de boeren uiteindelijk de dupe worden van het gevecht om de klant. SGP–fractievoorzitter Van der Vlies vond het verzoek reden een motie in te trekken die pleitte voor een NMa–onderzoek naar de vraag of de supermarktketens niet te veel macht hebben bij de inkoop van producten.
De minister vindt het te ver gaan om het stunten met prijzen te verbieden of om weer minimumprijzen voor voedselproducten in te voeren. „Die zijn al lang afgeschaft ter bevordering van de concurrentie", stelde hij. Volgens hem zal de prijzenslag op korte termijn gunstig zijn, maar op lange termijn alleen maar verliezers kennen. Maar de prijzenslag zit ook Veerman in zoverre hoog dat hij denkt dat die een slechte zaak is voor het streven naar veilige en kwalitatief goede voedselproducten. „Ook de supermarkten hebben daarin een rol te spelen."