Goed draaiend easyJet wil verder uitbreiden
De budgetluchtvaartmaatschappij easyJet heeft gisteren een nieuwe aandelenemissie aangekondigd.
Met de 90 miljoen pond (320 miljoen gulden) die de ruim 26 miljoen nieuwe aandelen moeten opleveren, wil de Britse vliegmaatschappij haar balanstotaal verbeteren en nieuwe vliegtuigen aanschaffen.
Anders dan de meeste concurrenten ondervindt easyJet nauwelijks negatieve gevolgen van de terreuraanslagen in de Verenigde Staten, die tot een forse daling van het intercontinentale vliegverkeer hebben geleid. De maatschappij boekte het afgelopen fiscale jaar, dat eind september afliep, een winststijging van 81 procent, maakte het bestuur gisteren bekend. De omzet nam met 35 procent toe tot omgerekend 1,27 miljard gulden. Tussen oktober 2000 en eind september 2001 vlogen 7,1 miljoen mensen met easyJet, 1,5 miljoen meer dan het jaar ervoor.
Topman Ray Webster merkte op dat sommige luchtvaartmaatschappijen werknemers ontslaan en vluchten schrappen. EasyJet daarentegen hoopt „extra mensen aan te nemen zodat de groeiverwachting kan worden ingelost”, zei Webster. De vloot van easyJet telt momenteel 26 toestellen. De maatschappij heeft er negen in bestelling en bezit voorts een optie op dertig vliegtuigen.
Swissair
Daags nadat de ingestorte Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swissair officieel is overgenomen door de regionale maatschappij Crossair, dreigen nieuwe financiële problemen die vliegtuigen opnieuw uit de lucht zouden kunnen halen. Een werkgroep onder leiding van de Zwitserse regering is gisteren in Bern bijeengekomen om te bekijken waar nog geld te halen valt.
Swissair en Crossair hadden eerder gisteren juist bekendgemaakt dat de winterdienstregeling onder de nieuwe maatschappij zonder problemen was begonnen. Crossair heeft dertig korte- en middellangeafstandsvluchten van Swissair overgenomen, terwijl voor de langeafstandsvluchten een beperkte dienstregeling doorgaat onder de naam Swissair.
De problemen zijn gemeld door drie dochtermaatschappijen van Swissair. Het onderhoudsbedrijf SR Technics zegt voor 9 november 44,86 miljoen gulden nodig te hebben en daarna nog eens 359 miljoen gulden om de winter door te komen. De andere twee zijn het vracht- en bagagebedrijf Swissport en Atraxis, een firma op het gebied van informatietechnologie. Crossair zegt dat de plannen om als nationale luchtvaartmaatschappij door te gaan alsnog kunnen mislukken als de dochterondernemingen hun diensten niet meer kunnen leveren. Het bedrijf zegt niet in staat te zijn de drie genoemde dochters financieel tegemoet te komen. Het ministerie van Financiën heeft laten weten niet meer geld te zullen geven.