Binnenland

NS stopt met Fyra: trein „onvoldoende betrouwbaar”

DEN HAAG (ANP). De NS gaat niet verder met de hogesnelheidstrein Fyra. Dat is maandag bekendgemaakt na overleg van de directie met staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor). Directie en raad van commissarissen van de NS stellen maandagavond dat uit onderzoek blijkt dat de trein „onvoldoende betrouwbaar” is.

3 June 2013 18:37Gewijzigd op 15 November 2020 03:55
Foto ANP
Foto ANP

Het bedrijf concludeert dat „de technische gesteldheid van de V250-treinen en het ontbreken van zicht op oplossingen voor de problemen geen vertrouwen geven op herstel”.

NS heeft maandagochtend aan staatssecretaris Mansveld het voorgenomen besluit toegelicht. Deze week stuurt het bedrijf een uitgebreide rapportage naar Mansveld en naar minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën). De Belgische Spoorwegen maakten vrijdag al bekend definitief te stoppen met de trein vanwege de gebreken.

Een taskforce heeft de afgelopen maanden de gebreken van de treinen in kaart gebracht, gekeken naar storingen en mogelijke oplossingen. Ook is een tweede onderzoek (second opinion) uitgevoerd. „Duidelijk is geworden dat de V250-trein niet voldoende betrouwbaar is om een robuuste dienstregeling mogelijk te maken”, vindt NS. De trein laat „buitensporig veel fouten zien”. Treinbouwer AnsaldoBreda heeft daarop niet adequaat gereageerd. Het herstelplan van het Italiaanse bedrijf vindt het spoorbedrijf „ontoereikend”.

De treinverbinding tussen Nederland en België zal worden verbeterd „met een palet aan mogelijkheden voor de reiziger”, heeft de NS maandagochtend aan Mansveld laten weten. Het Nederlandse spoorbedrijf is „permanent” in gesprek met het Belgische spoor over oplossingen.


Reacties

Farshad Bashir, Tweede Kamerlid SP: „De staatssecretaris geeft duidelijk geen leiding en loopt hopeloos achter de feiten aan. Vanaf december, toen de problemen begonnen en de SP voorstelde om de Fyra terug te sturen naar Italië, had ze de mogelijkheid om zich voor te bereiden op deze ontwikkelingen. Nu weten de NS en NMBS wat ze gaan doen en de verantwoordelijk staatssecretaris weet het nog niet. Het wordt tijd dat zij snel kleur bekent en knopen doorhakt. De reiziger heeft recht te weten waar hij aan toe is. Hetzelfde geldt voor de belastingbetaler die inmiddels meer dan 7 miljard euro kwijt is aan de hsl.”

CDA-Tweede Kamerlid Sander de Rouwe: „Kennelijk weet de staatssecretaris nog niet genoeg, terwijl voor de hele Benelux als sinds vrijdag duidelijk is wat er aan de hand is. Het valt me op dat Mansveld zich vastklampt aan de NS als eerste partner om zaken mee te doen. Maar NS is juist heel erg door het ijs gezakt, ik had gehoopt dat de bewindsvrouw dat nu ook zou benoemen. De NS hebben niet veel ervaring met hogesnelheidstreinen, andere bedrijven hebben dat wel, plaatsen regelmatig grote orders en hebben ook hulp aangeboden. Pak dat aan. De reiziger wil een trein die betrouwbaar is en rijdt, de kleur ervan maakt niet uit. Als alternatief moeten de bestaande verbindingen, Thalys en Beneluxtrein, zeker 12 keer per dag gaan rijden.”

Carla Dik-Faber, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie: „Het is een onvermijdelijk besluit dat de NS stopt met Fyra. De ChristenUnie wil zo spoedig mogelijk een debat over deze miljoenenstrop.”

Duco Hoogland, Tweede Kamerlid PvdA: „De PvdA vindt het goed dat het kabinet nog deze week een waterdicht plan eist van de NS over het treinverkeer naar Brussel. Het kabinet zet volle druk op de ketel. De belangen zijn immers groot voor de reiziger en de belastingbetaler. Het komt er nu echt op aan voor de NS om het vertrouwen te herstellen. Ik verwacht snel duidelijkheid over hoe de NS de afspraken met de reiziger en de overheid gaat nakomen.”

Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks: „Het is goed dat de NS aangeeft wat iedereen eigenlijk al wist. De Fyra is mislukt en we willen dat er nu wordt gewerkt aan een goed alternatief voor reizigers die naar België willen.” De reiziger mag daarbij niet opdraaien voor de kosten van het Fyra-debacle. „Een reis naar België mag nu niet plotseling veel duurder worden.”

Het besluit van de NS om te stoppen met de hogesnelheidstrein Fyra is volgens Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven van D66 „onvermijdelijk”. Volgens D66 moet de reiziger nu snel duidelijkheid krijgen. „Dat betekent zo snel mogelijk een hoogwaardig alternatief voor de Fyra. De NS moeten nu eerst laten zien dat ze de reiziger een goede tussenoplossing kunnen bieden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer