Economie

Winst Unilever stijgt bij tegenvallende omzet

Bij Unilever is de omzet in het derde kwartaal met 12,3 miljard euro gelijk gebleven aan die in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst nam daarentegen met 15 procent toe tot 866 miljoen euro.

Redactie economie
29 October 2003 12:44Gewijzigd op 14 November 2020 00:40
ROTTERDAM - Unilever heeft vanochtend kwartaalcijfers bekendgemaakt. De omzet is in het derde kwartaal met 12,3 miljard euro gelijk gebleven aan die in dezelfde periode vorig jaar. De winst daarentegen nam met 15 procent toe naar 866 miljoen euro. - Foto
ROTTERDAM - Unilever heeft vanochtend kwartaalcijfers bekendgemaakt. De omzet is in het derde kwartaal met 12,3 miljard euro gelijk gebleven aan die in dezelfde periode vorig jaar. De winst daarentegen nam met 15 procent toe naar 866 miljoen euro. - Foto

Dat heeft het voedingsmiddelen- en zeepconcern woensdagmorgen bekendgemaakt. Het valt Unilever vooral tegen dat de leidende merken, zoals Omo, Cif en Knorr, met 3,2 procent minder in omzet zijn gegroeid dan de 5 tot 6 procent die de bedoeling was.

Topman A. Burgmans van Unilever zei teleurgesteld te zijn over de omzetontwikkeling en over het feit dat „we de vooruitzichten voor de groei van de leidende merken hebben moeten bijstellen” naar minder dan 3 procent voor het gehele jaar.

Burgmans streeft naar een verbetering van de minder presterende bedrijfsonderdelen om de groei van de leidende merken te verbeteren. Overigens maken die topmerken inmiddels 92 procent uit van de activiteiten. Over de eerste negen maanden van het jaar liep de omzet met 2 procent terug naar 35,8 miljard euro, terwijl de nettowinst in deze periode toenam met 14 procent tot 2,1 miljard euro.

De winst per aandeel steeg in het derde kwartaal met 13 procent, maar over de eerste negen maanden met 7 procent. Unilever verwacht over het hele jaar een groei met lage dubbele cijfers, dus iets boven de 10 procent.

De nettowinst van 866 miljoen euro over de afgelopen drie maanden was iets beter dan analisten hadden verwacht. Op de effectenbeurs in Amsterdam reageren beleggers licht positief op de weinig verrassende resultaten.

Qua verkopen gaat het in Europa goed met verzorgingsproducten van onder meer de Dove-lijn, maar minder met de luxe parfums. De warme zomer zorgde voor een prima verkoop van ijsthee en ijs, maar diepvriesmaaltijden en bak- en braadproducten schoven minder snel over de toonbank. In Centraal- en Oost-Europa was er een sterke omzetgroei voor huid- en haarproducten.

In de Verenigde Staten vielen de verkopen tegen van opnieuw parfums maar ook van het dieetvoedsel van Slim-Fast. In de Amerikaanse ijsmarkt zegt Unilever marktaandeel te hebben gewonnen.

In de Afrikaanse landen, in Azië en in Latijns-Amerika zag Unilever de verkopen flink stijgen met respectievelijk 5, 7 en 11 procent. Vooral het merk Lux droeg bij aan de sterke groei.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer