”Krrr...okodil”: Prentenboek van het Jaar 2014
Tijdens de Nationale Voorleesdagen 2014 staat het prentenboek ”Krrrr…okodil!” van Catharine Rayner centraal.
Dat maakte de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek maandag bekend. Een jury van Nederlandse jeugdbibliothecarissen koos ”Krrrr…okodil!” uit alle prentenboeken die in 2012 verschenen. Op veel plekken zal uit het boek worden voorgelezen tijdens het Nationale Voorleesontbijt op 22 januari 2014. Traditiegetrouw verschijnt er ook een mini-editie met dvd voor vijf euro.
Auteur en illustratrice Catherine Rayner studeerde illustratie op Edinburgh College of Art. Ze woont in Edinburgh met haar man, zoon, paard Shannon, kat Ena en goudvis Richard. Vooral de laatste drie zijn een bron van inspiratie voor haar verhalen en tekeningen over allerlei dieren. In 2006 werd ze bekroond met de Best New Illustrator Award van de Booktrust Early Years Awards. In 2009 won zij de CILIP Kate Greenaway Medal voor haar tweede boek ”Harris Finds His Feet”. . In 2012 won ze de UKLA Children’s Book Award.
In totaal koos de jury tien titels uit die samen de prentenboektoptien vormen voor De Nationale Voorleesdagen 2014 van woensdag 22 januari tot en met zaterdag 1 februari. Naast het boek van Rayner zijn dat ”Pip en Posy en de grote ballon” (Axel Scheffler), ”Maak je niet dik!” (David Melling), ”En hoe komt toch een olifant aan al die kilo’s grijs?” (Elle van Lieshout, Erik van Os en Alice Hoogstad), ”Gewoon gek!” (Ingrid en Dieter Schubert), ”Knuffelbunny” (Mo Willems), ”Het boek van Max” (Pippa Goodhart en Andy Rowland), ”Emilie! Eten!” (Rebecca Cobb), ”Boer Boris” (Ted van Lieshout en Philip Hopman) en ”Balotje bij de dokter” (Yvonne Jagtenberg).
Volgens de jury moet het Prentenboek van het Jaar naast een een goed verhaal en aantrekkelijke illustraties ook voldoende aanknopingspunten bieden voor interactie met peuters en kleuters voor verwerking in hun spel.
Het doel van de jaarlijkse campagne, een initiatief van Stichting Lezen, is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen