Koningin betekende veel voor handel
DEN HAAG. Ondernemers zijn zeer positief over de betekenis van koningin als ambassadeur van het Nederlandse bedrijfsleven.
Dat meldde de FME-CWM, een ondernemersorganisatie voor de technologische industrie, na onderzoek onder haar leden.
Meer dan 70 procent van de bedrijven is ronduit positief over de rol van koningin Beatrix in het buitenland. Van de ondernemers is 87 procent van mening dat het koninklijk paar ook in de toekomst een belangrijke rol moet vervullen als ambassadeur voor ondernemend Nederland.
De ondernemersorganisatie is blij met de toezegging dat koning Willem-Alexander samen met koningin Máxima het instrument van staatsbezoeken meer gaan inzetten voor economische betrekkingen, zoals de prins in het tv-interview vorige week zei.
De FME-CWM ziet uit naar de economische missie naar de Duitse deelstaten Hessen en Baden-Württemberg in juni. „Dit meerdaagse bezoek aan Zuid-Duitsland is de eerste officiële economische missie van ons nieuwe staatshoofd. Willem-Alexander en Máxima zullen daar een actieve bijdrage leveren aan de promotie van onze innovatieve bedrijven", stelde FME-voorzitter Dezentjé Hamming.
FME-CWM, waarbij 2500 bedrijven met in totaal 225.000 werknemers zijn aangesloten, legde de vragen voor aan 347 bedrijven die exporteren naar gemiddeld 23 landen.
Een Rotterdams onderzoek wees ooit uit dat Nederlandse bedrijven door de inzet van de Oranjes voor vele miljarden aan orders wisten binnen te halen.