Economie

Ondernemer, hoe word ik dat?

Veel mensen hebben weleens overwogen een eigen bedrijf te starten. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat maar liefst 40 procent van de werkende Nederlanders droomt van het ondernemerschap. Ondanks de crisis en de vele faillissementen blijft de animo dus groot. Dat valt wel te verklaren. Wie het niet meer naar zijn zin heeft bij zijn werkgever, heeft in deze tijd niet snel een andere baan. Het ondernemerschap is dan een aantrekkelijk alternatief. Toch blijft het voor velen een lastige stap om zekerheden en een stabiel salaris op te geven voor de risico’s van het ondernemerschap. Hoe pak je dat aan?

André van Luijk
18 April 2013 16:54Gewijzigd op 15 November 2020 03:08
Beeld ANP
Beeld ANP

Een van de basisvoorwaarden is natuurlijk dat je werk je passie is. Je kunt je hobby langzaam uitbouwen tot een bedrijf, of je huidige werk blijven doen, maar dan als ondernemer. Wie een bedrijf start zonder ervaring of passie, heeft een kleine kans op succes. Ondernemer worden om flink geld te verdienen is op de langere termijn evenmin succesvol. Geld is de vrucht van een goede onderneming, maar het moet niet de drijfveer zijn. Je eerst eens goed inlezen in het fenomeen ondernemerschap kan daarnaast nooit kwaad. Zelf vond ik ”101 zakelijke fouten, mythen en misvattingen” van Gary L. Schine bijvoorbeeld een leerzaam boek.

Bouwen

Het starten van een onderneming lijkt wel wat op het bouwen van een huis. Eerst maak je een mooi plan met een architect. Daarna leg je een stevig fundament en vervolgens kan de bouw van start gaan. Veel startende ondernemers slaan het maken van een plan over. Dat zit wel in hun hoofd, denken ze. Maar als je een plan in je hoofd hebt, moet je het ook op papier kunnen zetten. En om geld los te krijgen bij een bank is een plan zelfs verplicht.

Wat moet er eigenlijk in zo’n plan staan? Een goed idee is om een onderverdeling te maken in plannen voor de korte termijn (het eerste jaar), de middellange termijn (jaar één tot en met drie) en de lange termijn. Verder mogen een opsomming van de kansen en bedreigingen voor de onderneming en een analyse van de sterke en de zwakke punten van de ondernemer niet ontbreken. Last but not least hoort er een degelijke financiële onderbouwing in thuis.

Franchise

Het fundament van een bedrijf is de structuur die het bedrijf moet krijgen. Een ondernemer kan zich aansluiten bij een franchiseformule bijvoorbeeld, waarbij hij zelfstandig ondernemer is, maar wel werkt onder een bestaande handelsnaam en een contract aangaat met de eigenaar daarvan. Bekende franchiseformules zijn Bruna en HEMA. Een ondernemer kan een bestaand bedrijf overnemen. Maar hij of zij kan ook zelf een structuur bedenken, zelf de boekhouding opzetten, een logo en een naam bedenken en een website maken. Mist een bedrijf deze structuur, dan bestaat het risico op verzakken of instorten, ook al kan het een tijdje goed gaan.

Plan en structuur op zak? Dan houdt niets de lancering van de onderneming nog tegen. Belangrijk is dat de startende ondernemer zich in deze fase volledig op het werk kan richten. De grote vraag is: Hoe kom ik aan klanten? Zelf heb ik goede ervaringen met netwerken en mond-tot-mond­reclame. Als de basis goed is, gaat de start vaak boven verwachting. De kunst is om je doel voor ogen te houden. Anders volgt na de vliegende start al snel stabilisatie en zal verdere groei uitblijven.

Mijn vader zei altijd: Een goed begin is het halve werk. Voeg daar passie en ambitie bij en de kans op succes is groot.

André van Luijk is financieel planner en erkend hypotheekadviseur. Reageren? financieel@refdag.nl

Meer over
Fiscaliteiten

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer