Politiek

Tweede Kamer biedt minister Schultz ruim baan

DEN HAAG – Politieke obstakels voor de verbreding van de A27 bij Ame­lisweerd lijken er niet meer te zijn. De regeringspartijen VVD en PvdA steunen minister Schultz van Haegen (Infrastructuur), net als het CDA.

Redactie politiek
27 March 2013 10:36Gewijzigd op 15 November 2020 02:42

Nu de PvdA heeft laten weten zich neer te leggen bij de uitkomsten van het onderzoek van de commissie-Schoof heeft Schultz ruim baan gekregen om de voorbereidingen voor de aanleg van twee keer zeven rijstroken te starten.

De commissie liet dinsdag weten dat het niet mogelijk is de verkeersproblemen bij Utrecht op te lossen zonder de snelweg te verbreden. „De PvdA had met het oog op de natuur liever een andere uitkomst gezien”, aldus PvdA-
Kamerlid Kuiken, „maar we zullen deze, zeker gelet op de verkeersveiligheid, respecteren. De commissie stelt in haar conclusies duidelijk dat in verband met de verkeersveiligheid de optie van twee keer zes rijbanen geen goede oplossing is.”

De PvdA drong eerder aan op het onderzoek van de commissie om te zien of er toch geen oplossing binnen de bestaande bak mogelijk was. Samen met coalitiepartner VVD werd in het regeerakkoord opgeschreven dat de besluitvorming rond de A27 zou worden afgerond. Daarbij was het rapport van de commissie cruciaal.

VVD’er Elias was dinsdag verheugd dat er „nu eindelijk duidelijkheid is.” De verbreding van de A27 gaat volgens hem definitief door. „Dat is niet alleen goed nieuws voor de automobilist, maar ook voor het verdienvermogen van Nederland. Het oplossen van verkeersfuiken is goed voor de Nederlandse economie. Schoof schrijft dat de keuzes die eerder gemaakt zijn juist en afdoende waren, dat alternatieven terecht zijn afgevallen en dat een keuze voor tweemaal zes in plaats van tweemaal zeven rijbanen onvoldoende veilig is. Glasheldere conclusies.”

Zijn CDA-collega De Rouwe stelde dat het onderzoek van de commissie-Schoof „bevestigt wat we al wisten: voor een veilige en vlotte doorstroming zijn de rijstroken noodzakelijk.”

Hij noemde de studie „zonde van de tijd” en „zonde van het geld.” Het werk van de commissie was volgens De Rouwe „alleen bedoeld om de besluiteloosheid van VVD en PvdA te verbloemen.”

ChristenUnie-Kamerlid Dik-Faber is juist teleurgesteld dat de verbreding van de A27 doorgaat. „Veel geld voor een risicovol project in crisistijd.”

Negatief was ook de reactie van SP’er Bashir: „Dit is een forse klap in het gezicht van de mensen in Utrecht en een schoffering van de belastingbetaler. De verbreding van de A27 is onnodig en veel te duur. De minister wil ruim 1 miljard euro uitgeven voor een verbreding van een klein stuk van de A27, een absurd bedrag en niets anders dan geldsmijterij. Zeker als je daarmee ook nog een deel van natuurgebied Amelisweerd vernietigt.”

Ook GroenLinks zit op die lijn. „Het is onbegrijpelijk dat de minister in tijden van financiële crisis grote bedragen wil uittrekken voor een onnodige superhighway”, aldus Van Tongeren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer