Zware jongens in Amsterdam
Amsterdam staat negen dagen lang in het teken van transport. Daarbij regent het nieuwe modellen. Nog nooit eerder kon The European Road Transport Show -zeg maar de Bedrijfsauto RAI- zo veel wereldprimeurs presenteren.
De organisatoren blaken van zelfvertrouwen. Niet zonder reden. De Europese truckindustrie heeft -na jarenlang getouwtrek- besloten om elk jaar nog maar één internationale bedrijfsautobeurs te steunen. De keus is gevallen op Hannover en Amsterdam. Beide beurzen beschikken daarmee over de A-status. Birmingham, Brussel, Milaan en Parijs hebben het nakijken.
Tegelijkertijd is het evenement verplaatst van het voor- naar het najaar, de periode waarin veel bedrijven nieuwe voertuigen aanschaffen. „De Bedrijfsauto RAI krijgt dit keer een gouden randje”, aldus voorzitter Robert Sinke van het tentoonstellingscomité. Keerzijde van de medaille is dat Amsterdam dit jaar twee grote autoshows telt. Bestelautofabrikanten Kia, Toyota, Seat en SsangYong laten daardoor verstek gaan. Desondanks zijn er dit jaar 271 exposanten.
De situatie in de transportsector is niet rooskleurig. De economische neergang, verscherpte milieueisen voor geluid en schadelijke stoffen en de roep om gewichtsreductie eisen hun tol. De marges staan onder druk. De dreigende Duitse kilometerheffing zorgt daarbij nog eens voor extra kosten.
De truckindustrie toont zich echter creatief. Kostenbeheersing staat hoog in het vaandel. De fabrikanten reageren met een reeks nieuwe modellen, efficiënte concepten en innovatieve producten. Zuiniger en schonere motoren, aangepaste asbelastingen, uitgekiende laadruimteverdeling en gecomputeriseerde aansturingen van het wagenpark.
Gisteravond werden de onderscheidingen ”Truck of the Year” en ”Van of the Year” uitgereikt. De nieuwe Mercedes-Benz Actros mag zich vanaf 1 januari een jaar lang truck van het jaar noemen, de prestigieuze titel voor bestelauto’s gaat in 2004 naar de nieuwe Caddy van Volkswagen. De twee Duitse fabrikanten toonden zich dolgelukkig.
De trucks van de ’big seven’ spreken het meest tot de verbeelding. DAF Trucks, marktleider in Nederland, introduceert op zijn meerassers in de CF-serie de volledig elektronisch geregelde versnellingsbak AS-tronic. De zware XF-klasse wordt uitgebreid met een 6x4-, 8x2- en een 8x4-assige uitvoering.
Met de nieuwe XF95FTM zet DAF een heel zware jongen op de weg. De 8x4-truck met dubbel aangedreven tandem en gestuurde voorloopas die samen een tridem vormen, is bedoeld voor uitzonderlijk vervoer. DAF voorziet dit najaar de 4x2-trekkers van de CF- en de XF-serie van een VSC-systeem om kantelen te voorkomen.
MAN is met Mercedes-Benz een van de eerste fabrikanten die trekkers bouwen waarop de extreem brede X One-banden van Michelin (maat 495 / 45 R 22,5) kunnen worden gemonteerd. Volgens MAN hebben deze enkelluchtbanden de toekomst. De chauffeur krijgt daarbij wel standaard een systeem mee om de bandenspanning te controleren.
Een handige vinding is de radargestuurde cruise control van onder andere Mercedes-Benz, MAN en Volvo. Dit systeem grijpt automatisch in als de afstand tot de voorganger te klein wordt. Een ingebouwde radarsensor in de voorbumper meet voortdurend de snelheid van de voorganger. Het aantal kop-staartbotsingen moet hierdoor drastisch verminderen.
Renault zet de Premium en Magnum in het zonnetje. De collectie is uitgebreid met een speciale versie met versterkt chassis en een verzwaarde voorvering op de 8 tons vooras. Lang heeft Nederland ook uitgekeken naar de ver naar voren geplaatste 9 ton zware vooras bij het vlaggenschip, de Magnum. Daardoor is het mogelijk een tweede 550 liter brandstoftank te monteren.
Scania verbaast met een cabine in de maat XXL. Deze 130 centimeter lange ”Longline” biedt voor twee personen een zee van ruimte en comfort, inclusief magnetron, gootsteen met kraan en twee bedden. Scania laat verder een studiemodel zien van een truck met een 60 centimeter lange kreukelzone in de ’snuit’. Daarmee moeten in Europa per jaar 900 levens kunnen worden gespaard.
Volvo is met de introductie van de FH16 weer helemaal terug in het zware segment. De nieuwe krachtpatser is met zijn zescilinder lijnmotor met turbo, een inhoud van 16,1 liter en 610 pk, de sterkste truck die Volvo ooit op de weg heeft gezet. Verder verrast Volvo met een Intelligent Power. In combinatie met de I-shift levert de motor tijdelijk 10 procent extra vermogen.
Het aandeel bestelauto’s is de laatste jaren sterk toegenomen. Bovendien blijkt de invloed van de Europese bestelautofabrikanten te zijn gegroeid, ten koste van de Zuid-Koreanen. Turijn meldt zich met meerdere primeurs in Amsterdam: een Stilo met grijskenteken en een vernieuwde Strada-pickup. Voor de laatste heeft Fiat een langere cabine en een nieuwe motor. De nieuwe Stilo VAN is voor het eerst te zien in Nederland.
Ford attendeert bezoekers vooral op de Van of the Year-onderscheiding voor de Transit Connect. De bestelauto met grote laadcapaciteit is leverbaar in voor- en achterwielaandrijving. Het vlaggenschip is leverbaar met dubbele luchtbanden, een laadruimte van 12 kuub en een laadvermogen van 2 ton.
Mercedes-Benz gooit een geheel nieuwe Vito in de strijd. De gesloten Vito (vijf motorvarianten, twee wielbases, drie lengtes) maakt zijn debuut in Amsterdam. Nieuw is de achterwielaandrijving. „Wij verwachten binnenkort weer de positie van marktleider in te nemen”, aldus woordvoerder Huub Dubbelman ambitieus.
Nissan presenteert een wereldprimeur met de Kubistar. De tegenhanger van de Kangoo Expresse is leverbaar in twee lengtes, een laadvermogen van 800 kilo en een laadvolume tot 3,5 kuub.
Blikvanger op de Opel-stand is de nieuwe Movano. De gesloten bestelbus is gemoderniseerd, voorzien van nieuwe motoren en een joystickschakelpook. Renault presenteert tegelijkertijd z’n nieuwe Master, de evenknie van de Movano. Het is echter de vraag of beide het succes van de Vivaro en de Traffic kunnen evenaren.
Volkswagen verrast het publiek met de wereldpremière van de nieuwe Caddy, die begin volgend jaar van de band rolt. Volgens importeur Pon is de introductie van dit model in Amsterdam vooral te danken aan de A-status van de Bedrijfsauto RAI. Het laadvermogen is met ruim 300 liter toegenomen.
Aandoenlijk is de BeeLine, een conceptcar van Nissan. Een futuristische mix van kantoor en bedrijfswagen. In het dashboard van het kubusvormige bestelautootje is een toetsenbord met beeldscherm ingebouwd. Alle wielen zijn gemonteerd op de hoeken, waarmee een maximum aan inhoud is bereikt. Een snoepie.
De Bedrijfsauto RAI 2003 is van 17 tot en met 25 oktober, van 11.00 tot 22.00 uur, zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. Entree 16 euro, kinderen 10 euro.