Stichting wil actie tegen websites drankproducenten
De Stichting Alcoholpreventie (STAP) heeft minister Hoogervorst van Volksgezondheid gevraagd maatregelen te nemen tegen internetsites van drankenproducenten.
Zij vindt het ongewenst dat de producenten van alcoholhoudende dranken zich op hun internetpagina’s vooral richten tot jongeren onder de 18. Dat heeft de stichting gisteren aan de bewindsman laten weten.
Uit eigen onderzoek naar de websites van drankenfabrikanten blijkt volgens de STAP dat die nauwelijks productinformatie bevatten. De onderzoeksresultaten gaan naar het ministerie van Volksgezondheid. Minister Hoogervorst kondigde in juli al aan dat hij dit najaar overlegt met de alcoholbranche over de manier van reclamemaken. Op dit moment is er alleen sprake van zelfregulering.
De STAP onderzocht 34 sites. Daarvan werden er 30 aangemerkt als aantrekkelijk voor minderjarigen. De Katholieke Universiteit Nijmegen begint binnenkort met een nauwkeuriger onderzoek naar de invloed van alcoholwebsites op jongeren onder de 18 jaar.