KLM garandeert banen onder voorwaarden
KLM garandeert gedurende vijf jaar na de overname door Air France de werkgelegenheid. Aan die garantie is wel een aantal voorwaarden verbonden, zo heeft een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij woensdag na afloop van besprekingen met de vakbonden en de ondernemingsraad laten weten.
Aan de vijf jaar zonder gedwongen ontslagen zit de voorwaarde dat ervan kan worden afgeweken bij „externe factoren” zoals oorlogen, epidemieën of terreuracties. Ook wanneer het rendement bij KLM sterk afwijkt van het gemiddelde rendement van de grootste luchtvaartmaatschappijen in Europa „zullen de toezeggingen worden heroverwogen”, aldus de KLM-woordvoerder.
FNV Bondgenoten had instemming met de overname afhankelijk gemaakt van een banengarantie. In eerste instantie wilde de KLM niet verdergaan dan drie jaar, waarop FNV Bondgenoten volgens bestuurder J. van den Brink „flink stampij” wilde gaan maken. Woensdag na het overleg zei hij tevreden te zijn. „We hadden ingezet op vijf jaar.” Ook met de voorwaarden kan FNV Bondgenoten leven.
Voor de andere bonden telde de banengarantie niet zo sterk. CNV Bedrijvenbond was het meer te doen om invloed op de houdstermaatschappij waaronder KLM en Air France komen te vallen. Deze bond had gedreigd met een kort geding, maar KLM deed de toezegging dat de bonden kunnen meedoen als ze een dialoog willen op holdingniveau. CNV-bestuurster I. Baltussen noemt dat uniek.
De vakbond De Unie had al niet veel op met een werkgelegenheidsgarantie. Bestuurder S. Bajema zei eerder dat als het slecht gaat met KLM de beloftes toch niets voorstellen. Een soortgelijke reactie gaf de bond woensdag na afloop van het overleg. „Er zitten voorwaarden aan, dus het stelt niets voor.”
De ondernemingsraad van KLM heeft na de besprekingen een positief advies gegeven over de fusie. Tot het laatste moment bleven er onzekerheden bestaan over de werkgelegenheid en de verdeling ervan over beide maatschappijen, maar nu liggen er garanties die vertrouwen geven in de samenwerking met Air France en de toekomst van KLM, aldus de raad.
KLM en Air France zouden donderdag in Amstelveen de definitieve overeenkomst voor de fusie ondertekenen. De maatschappijen wilden dat eerst woensdag doen, maar de agenda’s van de twee directies waren moeilijk op elkaar af te stemmen.
KLM komt door een aandelenruil in handen van Air France. Er wordt een houdstermaatschappij opgericht waarin de Franse luchtvaartmaatschappij een belang van 37 procent krijgt. De Franse staat krijgt een belang van 44 procent en KLM de rest.