Tolproblemen in Duitsland doen koppen rollen
De moeizame pogingen van de Duitse regering om een tolsysteem voor vrachtwagens van de grond te krijgen, heeft voor het eerst koppen doen rollen.
De topman van het bedrijf dat voor de technische ondersteuning zou zorgen, Michael Rummel van Toll Collect, is dinsdag opgestapt. De eigenaren van Toll Collect, DaimlerChrysler en Deutsche Telekom, hebben een nieuw management aangesteld.
De Duitse regering wilde aanvankelijk vanaf begin augustus vrachtwagens voor het gebruik van de snelwegen laten betalen. Door grote technische problemen is de introductie echter al enige malen uitgesteld.
De verwachting is dat het tolsysteem niet eerder dan volgend jaar zal ingaan. Tussen Toll Collect en het Duitse ministerie van Transportzaken is inmiddels een stevige ruzie ontstaan over de vraag wie er moet opdraaien voor de schadepost.
Toll Collect wilde de tol gaan berekenen door boordcomputers in vrachtwagens te plaatsen die de gereden kilometers via satellieten registreren. In de zomer bleek echter dat buitenlandse vrachtwagens slecht aan de apparatuur konden komen. De beschikbare computers lieten het bovendien vaak afweten.