Consument

Subaru Forester wisselt stuivertje

Een paar jaar geleden zorgde Subaru met de derde generatie Forester voor een ommezwaai. De nieuwste verschijningsvorm borduurt slechts voort op de ingeslagen weg.

Tony Vos
28 February 2013 16:19Gewijzigd op 15 November 2020 02:13
De Subaru Forester is een ruim bemeten SUV met vergaande gebruiksmogelijkheden dankzij de standaard vierwielaandrijving. Foto Tony Vos
De Subaru Forester is een ruim bemeten SUV met vergaande gebruiksmogelijkheden dankzij de standaard vierwielaandrijving. Foto Tony Vos

Eind jaren negentig scoorde Subaru direct met de eerste Forester, een wat hoger op de wielen geplaatste stationwagon. De tweede variant hield aan dit concept vast, maar daarna luisterde het merk toch meer naar de roep uit de markt om een volwaardige SUV.

De nieuweling borduurt zo sterk voort op het bestaande model dat zelfs qua vormgeving beide varianten ook in een andere volgorde gelanceerd hadden kunnen worden. Een kwestie van stuivertje wisselen. De nieuwe Forester is fractioneel langer, breder en hoger en beschikt bovendien over een langere wielbasis voor meer comfort en binnenruimte. De vormgeving laat parallellen zien met het vorige model, bijvoorbeeld bij de knik in de achterste zijruit. Ook de algehele proporties van beide modellen komen overeen. Subaru plaatst de Forester in een behoorlijk vernieuwd segment met recent gewijzigde auto’s zoals de Honda CR-V, Hyundai Santa Fe en binnenkort de nieuwe Toyota RAV4 en de Ford Kuga. Allemaal modellen met een sterke persoonlijkheid, en daar steekt de Subaru een beetje onopvallend bij af.

Uiteraard voorziet Subaru alle uitvoeringen standaard van vierwielaandrijving, het zogenaamde ”symmetrical AWD”, waarbij tegenwoordig elektronica een belangrijk rol speelt. Subaru weet optimale tractie te combineren met een lager brandstofverbruik. Dit effect is goed af te lezen aan de CO2-uitstoot. Het verschil blijkt het grootst bij de versie met continu variabele transmissie, de automaat die Subaru al jaren toepast. Het gaat in dit geval om de zogenaamde Lineartronic, die gebruikmaakt van kettingen voor de overbrenging. Bij het intrappen van het gaspedaal loopt het motortoerental versneld op. Pas als de gewenste snelheid op de teller staat en het gaspedaal omhooggaat, keert de motor op een aanzienlijk lager toerental terug. Een van de voordelen van deze versnellingsbak blijkt de positieve invloed op het brandstofverbruik. Dat verklaart waarom juist bij de automaat de winst qua verbruik en CO2-uitstoot het grootste effect resulteert. De CO2-uitstoot daalt namelijk van 174 naar 150 Nm. Ook is deze uitstoot lager dan bij de Forester met handgeschakelde zesbak. Omdat iedere gram CO2 de bpm verhoogt, is het prijsverschil met de optionele automaat zo gering dat Subaru deze voorziening juist zonder meerprijs aanbiedt. Jammer dat het praktijkverbruik met 1 op 11 niet helemaal kan overtuigen.

De boxer van 2 liter behoort tot de nieuwste generatie van deze krachtbron, die vanwege zijn bouwwijze uitermate plat is en daarmee bijdraagt aan een gunstig laag zwaartepunt. De technici van Subaru maakten de viercilinder fluisterstil, zelfs het van een boxer bekende roffeltje verdwijnt helemaal naar de achtergrond. Dit lage geluidsniveau draagt bij aan het geboden comfort. Het onderstel blijkt soepel van afstemming en weet oneffenheden uitstekend te verwerken.

De enorme binnenruimte valt op. Het interieur biedt volop plaats aan benen en hoofden van vijf volwassen inzittenden. Die kunnen bovendien een behoorlijke hoeveelheid bagage meenemen. Achter de bank en onder de rolhoes staat 505 liter ter beschikking. Het neerklappen van de bank vergroot dit naar een forse 1592 liter en daarmee kan de Subaru concurreren met middenklasse stationwagons.

In het interieur regeert zakelijkheid. Dashboard, portierpanelen en meubilair zijn gemaakt van gedegen materialen die prettig en zacht aanvoelen. Diverse metaalkleurige accenten zorgen voor voldoende contrast. De duurste uitvoering bedeelt Subaru met standaard leer, een navigatiesysteem op de middenconsole en tal van bedieningsknoppen op het stuurwiel. Helemaal boven aan de console biedt de Forester nog een tweede kleurenscherm. Daarop vertonen diverse functies hun bevindingen. Origineel gevonden is de verbruiksmeter, die als een soort kompas werkt en laat zien of er zuiniger of juist minder zuinig wordt gereden ten opzichte van het al geconstateerde gemiddelde verbruik.

Subaru levert de nieuwe Forester vanaf 34.995 euro. Dat komt neer op een meerprijs van 500 euro ten opzichte van het vorige model. Goed nieuws is dat de Lineartronic CVT geen meerprijs heeft. De meest complete Forester, de Sport Executive, tipt aan de 55.995 euro.


Subaru Forester 2.0i Lineartronic CVT

motor +

De benzinemotor draagt door zijn specifieke bouwwijze bij aan het verlagen van het zwaartepunt. Dat heeft een gunstige invloed op het weggedrag.


B

comfort +/+

Vanwege de lagere CO2-uitstoot kan Subaru de Lineatronic CVT zonder meerprijs aanbieden. Niet hoeven schakelen verhoogt beslist het comfort van de auto.


verbruik +/-

Diverse ingrepen hebben de Forester op papier zuiniger gemaakt, maar helaas komt dat in de praktijk met een gemiddelde van 1 op 11 niet helemaal tot z’n recht.


ruimte +

De langere wielbasis schept de basis voor nog meer binnenruimte. Vijf volwassenen kunnen prima zitten en profiteren van een fors bagagevolume.


interieur -

Het interieur is behoorlijk zakelijk van inrichting: qua vormgeving, materialen en kleurstelling. Gelukkig blijkt behalve zwart ook een grijstint mogelijk.


Topsnelheid

192 km/h

Acceleratie

11,8 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 11,0 km.

CO2-uitstoot

150 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer