Heidelberger verweven met speciale HSV
UTRECHT – De Heidelbergse Catechismus is één weefsel, geborduurd vanuit een kloppend hart: zondag 23, de rechtvaardiging van de goddeloze. Zo omschrijft prof. dr. W. Verboom op de Wegwijsbeurs de actualiteit van de Heidelbergse Catechismus. Drs. I. A. Kole kondigt met trots een jongereneditie van de Herziene Statenvertaling aan waarin de tekst van de Heidelberger is opgenomen.
Op het themaplein van de Heidelbergse Catechismus op de gezinsbeurs is het lopen de bezoekers af en aan. Refo500, Protestants Nederland, Historizon, Stichting Nationale Synode, uitgever Jongbloed, ze staan allemaal rond of op het themaplein. Indrukwekkende verkoopcijfers worden er niet gemeld, zo maakt een rondje langs de stands duidelijk, wel biedt de aanwezigheid naamsbekendheid en gelegenheid tot het leggen van contacten. Hoewel, het spel over de Heidelberger doet het goed, zegt uitgever D. L. Aangeenbrug van Jongbloed. Het spel is een poging om kinderen spelenderwijs de catechismus te leren kennen, thuis of op de jeugdvereniging.
Een andere manier om de hoofdzaken van de Heidelberger helder te krijgen is via een quiz. Enkele honderden mensen hebben de quiz, samengesteld door dr. W. Verboom en dr. A. Huijgen, de afgelopen twee dagen ingevuld. De quiz bestaat uit drie keer twintig vragen die gescheiden op elk dagdeel van de beurs worden ingevuld, zodat mensen de antwoorden niet via anderen kunnen achterhalen.
Best pittig voor wie zijn parate kennis niet direct op een rijtje heeft. Gaf nu Frederik II of III de goedkeuring voor de Heidelberger? In hoeveel talen is de catechismus vertaald en op welke provinciale synode in de Nederlanden is de prediking over de catechismus verplicht geworden? Je moet het direct weten, want voor de quiz krijg je vijf minuten de tijd. En waar gaat zondag 31 nu precies over? En wat betekent keurvorst?
Er wordt heel positief gereageerd op de quiz, zegt coördinator P. van de Breevaart. Hij meldt dat de meeste bezoekers gemiddeld de helft van vragen goed hebben. Iedereen krijgt na de quiz het boekje van dr. W. Verboom, ”De Heidelbergse Catechismus. Een eigentijdse weergave”.
HSV
De Heidelbergse Catechismus krijgt ook een speciale plaats in de jongereneditie van de Herziene Statenvertaling, die rond oktober zal verschijnen, meldt uitgever Aangeenbrug van Jongbloed. De tekst van de catechismus wordt in de opmaak van de HSV voor jongeren verweven met de tekst van de Bijbel.
Kole en dr. Verboom stellen elkaar vragen over de Heidelberger. Dr. Verboom typeert de catechismus als een niet-afstandelijk boek. „De Heidelberger komt heel dicht op ons af, gericht op de menselijke ervaring. Het kenmerkende zit in het persoonlijke: Wat is uw of jouw enige troost? Daar kun je niet omheen. Het persoonlijke zit in het antwoord dat ik niet van mijzelf ben, maar eigendom van mijn getrouwe Zaligmaker.”
Dr. Verboom noemt het bevindelijke element. „De Heidelberger heeft betrekking op hoofd, hart en gevoel, op de hele mens. Verder is hij pastoraal. De Heidelberger is als een herder betrokken bij de leerling.”
De Heidelberger heeft niet alleen een hart –de rechtvaardiging van de goddeloze–, maar ook een ziel. Verboom: „Troost in het Duitse grondwoord van de Heidelberger betekent grond onder je voeten, grond onder je leven. Troost is de ziel van de catechismus. Haal je de bezieling eruit, dan mis je iets wezenlijks.”
Kole bepleit om de inhoud van de Heidelberger grondig te bestuderen. „De catechismus leidt ons door de hele Bijbel. Het Woord is het middel waardoor mensen tot geloof komen. Onze kinderen komen in de prediking op het werkveld van de Heilige Geest. De beloften gelden onze kinderen die gedoopt zijn, met de bede of God die beloften ook wil toepassen in hun leven. De beloften blijven ook gelden voor hen die gedoopt zijn maar zich ervan vervreemd hebben.”
Kole roept ertoe op de catecheet niet in zijn eentje te laten staan, maar voor hem te bidden en belangstelling voor zijn werk te tonen. „Kinderen vinden de catechismus moeilijk, zeggen de ouders. Maar er zijn verschillende verstaanbare uitleggingen.”
Hoe zijn de ”drie stukken” te verklaren? zo vraagt Verboom aan Kole. Kole: „Er is in de mens altijd een besef van: ik mis iets, ik heb God beledigd. Hoeveel kennis is er dan nodig van de ellende? Net zo veel als je zicht krijgt op Christus. Daar ga je ook van spreken, want er is altijd wel reden om de Heere te danken. Als er geen verwondering over de genade is, dan markeert er wat aan.”