Middenstanders klagen over Deutsche Bank
LEIDSCHENDAM (ANP) – De Nederlandse detailhandel heeft last van de overname van de ABN-Amro-onderdelen door Deutsche Bank in 2010. Sinds de overname is de dienstverlening achteruitgegaan. Zo waren er afgelopen zomer meerdere storingen bij het internetbankieren. Gegevens zijn kwijtgeraakt en klanten kunnen geen gebruik maken van de onlinebetaaldienst iDEAL. Detailhandel Nederland krijgt klachten daarover en wil dat er een onderzoek komt. Dat verklaarde de belangenorganisatie woensdag.
Deutsche Bank kocht in 2010 onder meer de Hollandsche Bank-Unie, die zich richt op het midden- en kleinbedrijf. Ook enkele andere onderdelen gingen over van ABN-Amro naar de Duitsers. Daardoor moesten 34.000 klanten overstappen naar Deutsche Bank. Dat maakt het de klanten moeilijk om naar een concurrent over te stappen, aldus Detailhandel Nederland.
De organisatie wil dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onderzoek gaat doen. „Wij willen voorkomen dat winkeliers en consumenten bij toekomstige overnames met dezelfde problemen te maken krijgen. Hiervoor dient een aanbeveling te komen die strikt wordt nageleefd. Bovendien moeten de genoemde problemen zo snel mogelijk worden verholpen”, verklaart Detailhandel Nederland.