LCJ-conferentie: verliefd worden zoals Ruth
LAGE VUURSCHE – Het is niet verwonderlijk dat Orpa terugkeerde naar het heidendom. Want wie een rustig leventje wil leiden, kan maar beter in het heidendom blijven. Wat dat betreft is er geen verschil tussen de tijd van Ruth en Orpa en die van nu.
De keuze van Orpa voor de afgoden is ”normaal”. Maar de keus van Ruth voor God en Zijn volk druist werkelijk tegen alles in, omdat er immers ogenschijnlijk geen toekomst lag voor een Moabitische in Israël. Toch heeft Ruth nooit spijt gehad van haar keus. Dat zei ds. D. J. T. Hoogenboom zaterdag in Lage Vuursche op de Bijbelstudieconferentie +16 van het LCJ.
Het Landelijk Contact Jeugdverenigingen (LCJ) van de Christelijke Gereformeerde Kerken organiseert ieder jaar in het voorjaar enkele keren de Bijbelstudieconferentie +16, waar telkens zo’n honderd jongeren bijeenkomen. Dit jaar is het thema ”Ruth, moeder van Christus”.
Nadat ds. J. M. J. Kieviet uit Dordrecht vrijdagavond het boek Ruth introduceerde en een lezing gaf over de beproeving van Naomi, hield ds. D. J. T. Hoogenboom zaterdagmorgen een vervolglezing over het geloof van Ruth.
Ds. Hoogenboom –die zelf als jongere de Bijbelstudieconferenties bijwoonde– behandelde de vraag waarom Ruth wel en Orpa niet met Naomi meeging. Ds. Hoogenboom, predikant in Siegerswoude-De Wilp, zei dat het in het boek Ruth gaat om Gods leiding en dat God altijd aan het werk is en nooit stilzit. Het is volgens ds. Hoogenboom van levensbelang dat wij die activiteit opmerken, erkennen en er gelovig gevolg aan geven. „Als Naomi het gerucht hoort dat God in Bethlehem weer brood geeft, pakt zij haar koffers en gaat terug naar Israël.”
Huwelijk
Opvallend vond ds. Hoogenboom de wijze waarop de Bijbel de keuze van Ruth beschrijft. Hij stelde dat dezelfde bewoordingen gebruikt worden bij de instelling van het huwelijk. Woorden als ”aankleven” en ”verlaten” worden in Genesis gebruikt bij de instelling van het huwelijk. Ruth had haar vader en moeder en haar afgoden verlaten en was met God en Zijn volk verbonden. Ds. Hoogenboom: „Ik wil niet weten of je al wedergeboren bent, die vraag is vaak moeilijk te beantwoorden, maar: ben je al zoals Ruth verliefd geworden op die God? Dat heeft gevolgen en is niet gemakkelijk, maar uiteindelijk krijg je daarvan nooit spijt.”
Eigen weg
Zaterdagavond sprak emeritus predikant ds. L. B. C. Boot over de zorg van Boaz. Het boek Ruth is veel meer dan een ”love-story”, zei de predikant uit Veenendaal. Het laat zien dat in alle menselijke beslissingen God Zijn eigen weg gaat. Elimelech kiest voor het heidense Moab, maar de heidense Ruth kiest voor het volk van God en daarmee voor de God van het volk Israël.
Naomi en Ruth verwerken hun verdriet volgens ds. Boot op verschillende manieren. Naomi de „charmante” heeft als Mara de „navrante” het zicht op Gods Woord kennelijk verloren. Zij is zo gedeprimeerd dat ze Ruth niet eens wijst op de speciale voorrechten van wezen en weduwen: buitenlanders die vallen onder de bijzondere sociale zorg van God.
Uit de activiteiten van Ruth blijkt dat zij niet uit is op iets, maar op iemand die haar welgezind is. „Voor haar is genade geen vrome term uit de dogmatiek, maar zij ziet dat Gods genade concreet gestalte krijgt in een man die God kent en dus zelf van genade moet leven. Uit alles blijkt dat in de bv van Boaz niet de valuta, maar de mensen tellen. Boaz gunt de heidense Ruth een plekje aan zijn tafel en lijkt zodoende op Jezus, Die Zich ook over buitenstaanders ontfermde”, aldus ds. Boot.
Vluchtelingen
Ds. Boot trok lijnen naar vandaag. „Hoe gaan navolgers van Jezus om met vluchtelingen en asielzoekers? Genade is geen vrome wens, maar een discipel van Christus zal en wil diezelfde ontfermende houding tonen aan buitenlanders.”
Ruth is ook voorbeeldig, zij klaagt niet over het verbondsvolk dat die niet naar de verarmden omziet, maar gaat er zelf op uit. „Ze durft aan te kloppen, niet alleen bij God maar ook bij mensen. Als gevolg van Gods voorschriften en de fijngevoeligheid van Boaz die Gods karakter weerspiegelt, komt zij met het verzamelde koren thuis. Het is net als het sacrament van het heilig avondmaal. Beter gebroken brood dan een hele zak met geld. Naomi’s ogen gaan pas aan het einde open. Gods leiding beleef je en belijd je in de nabijheid van de Heere en die beleef je en belijd je in de nabijheid van het Woord.”