Unieke proef Brabant tegen gladde wegen
Op de provinciale weg Dommelen-Eersel wordt de komende tijd met een zoutoplossing gladheid bestreden. De voor ons land unieke proef kan, omgerekend naar het totaal van de provinciale wegen, op jaarbasis alleen al in Noord-Brabant het gebruik van 350 ton zout schelen. De milieubelasting van de bermen, het riool en het autoverkeer zal fors afnemen.
Bij verwachte gladheid zet het district Zuid-Oost-Brabant de komende maanden een nieuw vloeistofstrooimachine in. De op de strooiwagen nieuwe machine is afkomstig uit Zweden, waar goede resultaten zijn bereikt.
„Daar is zout sproeien in de zogenaamde voor- en nawinter verplicht”, weet R. Aartsen, rayon manager van de importeur van de nieuwe strooimachines. Alleen in de winter mag daar in barre omstandigheden nog droog zout op het wegdek worden aangebracht.
De gladheidsbestrijding -bureauhoofd ing. T. van Vulpen spreekt liever van het voorkomen van gladheid- wordt sterk bepaald door de oorzaak ervan. Een natte weg kan bevriezen, maar kan ook glad worden door condensatie van vocht uit de lucht of door neerslag in de vorm van ijzel of sneeuw. In de laatst gevallen moet er soms wel 30 gram zout per vierkante meter op het wegdek worden aangebracht. „De proef richt zich op die gevallen waarin we nu met natzout werken. Gladheid als gevolg van opvriezing, mistaanslag of condensatieaanslag”, aldus Van Vulpen. Bij het gebruik van natzout komt er circa 5 gram per vierkante meter op de weg terecht, als er wordt gesproeid kan dat in het gunstigste geval teruglopen tot 2 gram. Op één preventieve actie scheelt dat alleen al in Zuid-Oost-Brabant 50 ton zout per keer.
De nieuwe vloeistofstrooimachine kost tussen de 6000 en de 7000 euro meer dan de traditionele verwerker, die alleen droog en natzout kan strooien. Dankzij geavanceerde apparatuur werpt de strooiwagen, ongeacht de breedte van het wegdek en de snelheid, exact het aantal aangegeven grammen zout per vierkante meter op het wegdek. De machine is overigens ook geschikt voor de traditionele methoden als droog en nat zout. Tijdens het rijden kan worden omgeschakeld en kunnen de doseringen worden verhoogd. Voor een gemiddelde winter wordt uitgegaan van 30 strooiacties, waarvan er 21 preventief (gladheid verwacht) zijn. Verwacht wordt dat in een deel deze acties van de vloeistof gebruik wordt gemaakt.
„Om de resultaten te meten zullen in de uren na het gebruik van de nieuwe methode meerdere malen worden gemeten hoeveel zout zich nog op het wegdek bevindt”, aldus Van Vulpen.
Volgens gedeputeerde drs. P. van Vugt van de provincie Noord-Brabant is de proef geslaagd als blijkt dat de veiligheid op de weg gegarandeerd blijft. „Die staat voorop.” Brabant levert het personeel voor de proef en houdt de controles achteraf, de strooimachine is ter beschikking gesteld door de importeur.