Binnenland

Fyra blijft maar uitgesteld worden

RIJSWIJK (ANP) – De Nederlands-Belgische hogesnelheidstrein V250 Albatros, beter bekend als Fyra, is het resultaat van een jarenlang traject van plannen, investeren en vooral uitstellen. Een chronologisch overzicht.

22 January 2013 19:10Gewijzigd op 15 November 2020 01:30

Al in 1988 publiceert de NS het ambitieuze toekomstplan Rail 21, waarin een voorstel is opgenomen Nederland aan te sluiten op Europese hogesnelheidsnet. In 1996 gaat vervolgens de Thalys (een variant op de Franse TGV) naar Parijs rijden, maar deze maakt hier gebruik van het normale spoor. Na jaren van voorbereiding wordt in 2000 begonnen met de aanleg van het hsl-tracé van Schiphol, via Rotterdam, naar de Belgische grens.

De NS en de Belgische NMBS bestellen in 2004 de eerste V250-hogesnelheidstreinen bij de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. Het is de bedoeling dat de treinen in april 2007 in gebruik worden genomen. In 2005 wordt echter duidelijk dat de fabrikant niet op tijd kan leveren, omdat de V250’s voorzien moeten zijn van een nieuw beveiligingssysteem. Er wordt besloten speciale leasetreinen te huren zodat er in 2007 toch over het hsl-tracé kan worden gereden.

De NS start niettemin pas in 2008 met proefrijden op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. Het spoorbedrijf zet gehuurde locomotieven in, voor bestaande intercityrijtuigen. Deze gaan in de zomer van 2009 alvast onder de naam Fyra in een vaste dienstregeling tussen Rotterdam en Amsterdam rijden. Later wordt ook Breda in de dienstregeling opgenomen.

Doordat AnsaldoBreda met tegenslagen blijft kampen, arriveert het prototype van de V250, de echte hsl-trein, begin 2009 in Nederland om te worden te worden getest. Wegens de vertragingen legt de NS in 2010 een claim bij de fabrikant neer van 60 miljoen euro. Het jaar daarop dreigt HSA de exploitant van de hsl (waar NS aandeelhouder van is) failliet te gaan, wat een ramp van 2,4 miljard euro zou betekenen. Het reddingsplan kost de overheid 390 miljoen euro.

De commerciële ingebruikname van de snelle treinen laat uiteindelijk tot 2012 op zich wachten. Vlak voor de invoering van de nieuwe dienstregeling op 9 december wordt het nog even spannend of de Fyra wel tussen Nederland en België mag gaan pendelen. Wegens onvrede over het nieuwe tariefsysteem en het feit dat de trein niet in Den Haag of Noord-Brabant stopt, kan na politiek overleg pas op het laatste moment groen licht worden gegeven.

Vanwege technische problemen wordt de V250 half januari niettemin alweer verboden op Belgisch grondgebied dienst te doen. Op het binnenlandse hsl-tracé rijden wederom louter locomotieven met rijtuigen. De definitieve invoering van de Fyra lijkt voorlopig opnieuw te zijn uitgesteld.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer