Internet knelt traditionele schoenenwinkel
DEN HAAG (ANP) – In een tijdbestek van krap twee weken is de toekomst van honderden werknemers van schoenenwinkels in Nederland onzeker geworden.
Nadat Schoenenreus had aangekondigd dat de financiële problemen zo groot waren geworden dat uitstel van betaling moest worden aangevraagd, liet retailbedrijf Macintosh maandagavond weten 70 schoenenwinkels (Scapino, Dolcis en Manfield) te gaan sluiten.
Zowel Schoenenreus, een van de grootste schoenenketens in Nederland, als Macintosch wijst op de moeilijke economische omstandigheden als verklaring voor de maatregelen én op de opkomst van internet als verkoopkanaal van schoenen.
Het verschil is dat de laatste zegt succesvol te zijn met internetverkopen en dat gaat ten koste van de stenen winkels. Schoenenreus liet daarentegen weten last te hebben van de concurrentie van webwinkels, hoewel de keten zelf ook online actief is.
„Winkelformules die niet voldoende hebben ingespeeld op de online-ontwikkelingen redden het niet”, zegt marketingdeskundige Marco Wolters van onderzoekbureau GfK. Het succes van webwinkels, zoals Zalando en Spartoo, berust volgens hem op het gemak en de service. „Je kan 24 uur per dag winkelen. Als mensen die wat hebben te besteden uit kantoor komen, zijn de fysieke winkels dicht. De meeste internetwinkels rekenen geen bezorgkosten en als het niet bevalt, stuur je het terug”, aldus Wolters.
Sectormanager retail van ING Bank, Dirk Mulder, typeert de schoenenbranche in Nederland als traditioneel ingesteld. „Veel winkels zijn niet meer modieus omdat daar te weinig in is geïnvesteerd. In plaats van in te spelen op de wensen van de klant, gaan ze uit van het aanbod.”
vanHaren is volgens Mulder een schoenenketen die wel met succes het roer heeft omgegooid. Maar winkelformules die dat in de voorbij jaren hebben nagelaten, krijgen het steeds zwaarder. „Door de economische crisis hebben veel bedrijven weinig vet op de botten”.
Mulder is er desondanks van overtuigd dat schoenenwinkels niet uit het straatbeeld zullen verdwijnen. Een voorwaarde is wel dat de fysieke verkoop wordt gecombineerd met de verkoop online, zoals bijvoorbeeld vanHaren dat bijtijds heeft gedaan.