De Fyra-trein V250: albatros of dodo
UTRECHT (ANP) – De hogesnelheidstrein V250, de Fyra-trein, rijdt sinds december 2012 tussen Amsterdam en Brussel. Sindsdien kampen de voertuigen met technische problemen. De NS wil de fabrikant aansprakelijk stellen.
AnsaldoBreda is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de V250. Het Italiaanse bedrijf is in 2001 ontstaan uit een fusie tussen Ansaldo Trasporti en Breda Costruzioni Ferroviarie. Het bedrijf is onderdeel van het grote concern Finmeccanica. AnsaldoBreda bouwt behalve treinen ook trams en en metrosystemen. Bij het bedrijf werken zo’n 2400 mensen.
Het vermaarde Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina is verantwoordelijk voor het design van de trein, die door zijn kenmerkende kop ook Albatros wordt genoemd. Overigens hebben spoorwegenthousiastelingen een keur aan bijnamen voor de Fyra-V250’s bedacht. Ze noemen ze kruimeldief, zuurstok, vogelbekdier en zelfs dodo.
Een woordvoerder van de Belgische reizigersvereniging TreinTramBus omschreef de Fyra als „een hogesnelheidstrein van de Aldi”.
Het is niet de eerste keer dat een trein van AnsaldoBreda in opspraak is. In 2011 stelden de Deense spoorwegen DSB treinen van het type IC4 van het bedrijf buiten dienst. Ze voldeden niet en de levering was net als bij de Nederlandse treinen met jaren vertraagd.
Treinen stopten onder meer niet tijdig voor een rood sein. Het werd een grote politieke kwestie in Denemarken. Vorig jaar gingen de treinen weer mondjesmaat rijden.
De in Nederland rijdende treinstellen zijn vooral geplaagd door softwareproblemen. Afgelopen week raakten de treinen ook nog eens beschadigd door ijs. Langs de rails werd zelfs plaatwerk gevonden van de voorlopig uitgerangeerde treinen.
AnsaldoBredaheeft de V250 ontwikkeld voor het traject tussen Nederland en België. Ze zijn gemaakt in het Italiaanse Pistoia. De V250’s hebben een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Een complete trein kan 546 passagiers vervoeren, is ruim 200 meter lang en weegt geladen 485 ton.