Verkoop nieuwe auto’s licht gedaald
De verkoop van nieuwe personenauto’s is de eerste negen maanden van dit jaar licht gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Er werden 407.351 auto’s op kenteken gezet tegenover 409.485 in 2002. Dat heeft de RAI Vereniging donderdag bekendgemaakt.
De directeur van deze brancheorganisatie, P. Janssen, stelt dat de verkopen meevallen. Hij verwacht dat er dit jaar evenveel auto’s worden verkocht als in 2002. „Gelet op alle negatieve economische signalen is dat een positieve verrassing. Interessant is ook de strijd om de topposities tussen de merken. Per week wisselen de merken stuivertje. Wie aan het einde van dit jaar op nummer één staat durf ik nu nog niet te voorspellen.” Nederlanders schaften vorig jaar 510.744 nieuwe personenauto’s aan.
Op 30 september 2003 staat Opel met 45.678 auto’s op de eerste plaats. De nummers twee tot vijf zijn Peugeot (45.073), Renault (40.131), Ford (34.963) en Volkswagen (34.299).
Op het gebied van de modellen ziet de topvijf er als volgt uit: Peugeot 307 (21.964), Peugeot 206 (16.183), Volkswagen Golf (11.733), Ford Focus (11.028) en de Opel Astra (10.869).
De Aziatische merken blijven het goed doen. Kia (Zuid-Korea) verkocht bijna tweemaal zoveel auto’s als een jaar eerder. Hyundai schoof zes plekjes op in de ranglijst en staat nu op de negende plaats. Daarentegen moest BMW door dalende verkopen van de 3-serie en de 7-serie vier plaatsen prijsgeven en zakte het Duitse merk naar nummer zeventien.
De nieuwe Sports Utility Vehicles -een dure kruising tussen terreinauto’s en ruimtewagens- zijn populair. Porsche verkocht 167 Cayennes en Volvo bijna 800 XC90’s.