Consument

Pc minder in trek door populariteit tablets

STAMFORD (ANP) – De wereldwijde verkoop van pc’s is in het vierde kwartaal van 2012 met 4,9 procent gedaald tot 90,3 miljoen ten opzichte van de laatste 3 maanden van 2011. Dat maakte de gerenommeerde marktonderzoeker Gartner maandag bekend. Volgens Gartner is er sprake van een structurele omslag op de computermarkt door de nog altijd stijgende populariteit van tablets.

14 January 2013 10:36Gewijzigd op 15 November 2020 01:18
Foto ANP
Foto ANP

„Tablets hebben de markt drastisch veranderd, niet zozeer door de pc-verkopen te kannibaliseren, maar door computergebruikers eerder tot de aanschaf van een tablet te verleiden dan ze aan te zetten tot een vervangingsaankoop voor hun oude computer”, aldus hoofdanalist Mikako Kitagawa van Gartner. „Ooit voorzagen we dat consumenten een pc en een tablet naast elkaar zouden gebruiken. Nu gaan we ervan uit dat pc’s worden opgebruikt, waarna er een tablet voor in de plaats komt.”

Hewlett-Packard was net als in het vierde kwartaal van 2011 de populairste computerfabrikant met een marktaandeel van 16,2 procent. Het bedrijf verkocht ruim 14,6 miljoen pc’s. Het Chinese Lenovo was tweede met een marktaandeel van 15,5 procent en de verkoop van bijna 14 miljoen computers. Dell zag zijn marktaandeel dalen van 12,2 naar 10,2 procent, maar wist de derde plek te behouden. Het bedrijf wist meer dan 9,2 miljoen pc’s aan de man te brengen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer