Binnenland

Eigenaar outletsuper: Weggooien van eten is schandalig

SCHAGEN – De helft van het voedsel wereldwijd wordt weggegooid. Die situatie is ondernemer Willem-Jan Stam een doorn in het oog. „Schandalig.” In zijn outletsuper biedt hij goede, maar afgeschreven producten aan. Voor de helft.

11 January 2013 18:07Gewijzigd op 15 November 2020 01:17
Willem-Jan Stam. Foto RD
Willem-Jan Stam. Foto RD

Schagen, dorp van 17.000 inwoners in de kop van Noord-Holland. Recht tegenover de grote kerk, in de winkelstraat, bevindt zich de outletsuper van Stam (29), in het verbouwde magazijn van zijn kruidenierszaak. Heel basic. Kale betonvloer, balken in de zoldering.

De ondernemer runt hier sinds 1 januari een supertje eigen stijl van 70 vierkante meter. „Wij bieden producten die zijn afgekeurd voor supermarkten. Níét over de datum, maar afgekeurd, om een etiket met misdruk, een foute streepjescode of een gedateerde verpakking.” Het assortiment is divers, de prijs aantrekkelijk. Coca-Cola, Pickwick, Mona, Hero. „Alles minimaal voor 50 procent van de prijs. Een tray Coca-Cola kost 5 euro, in de super 13, 14 euro”, wijst Stam. „Blikjes tonijn 2 euro, in de winkel 7 euro.”

Met de producten is niets mis, benadrukt de kruidenier. „Sommige mogen niet bij supers worden aangeleverd met een datum die binnen drie maanden verstrijkt. Is het ouder, dan wordt het gedumpt.” De winkelier krijgt alles aangeleverd. „Ik haal niets zelf.”

Stam –„rooms-katholiek, maar een klein beetje”– ergert zich gruwelijk aan het weggooien van voedsel. „Schandalig. Ik drink karnemelk, ver over datum, nog op. Krijg je niets van.” De mensheid is wereldwijd bezig „deze aardkloot” uit te putten. „Onze kleinkinderen hebben zo over dertig jaar geen natuurlijk voedsel meer.” Hij ziet de toekomst somber in. „Die 1,5 miljard Chinezen beginnen ook al meer trek te krijgen.”

De detaillist wil met z’n outletsuper een statement maken. „Stop de voedselverspilling.” Vooral grote fabrikanten maken zich hier schuldig aan, stelt Stam. „Een concern als Unilever maakt nieuwe etiketten, om omzet te maken. Winkeliers zijn gedwongen oude voorraad te dumpen.”

In de schappen staat Grolsch Lentebok. Nog twee jaar houdbaar. „Lente verkoopt niet in de herfst, dus wordt het gedumpt. Gek, het wordt toch vanzelf weer een keer lente?!” Stam ergert zich groen en geel aan bijvoorbeeld Pickwick Sunny Season. „Hoe kun je het bedenken? Geen consument zit te wachten op Sunny Season­thee.”

De eigenzinnige ondernemer kiest vaker z’n eigen koers. „Ik ben fel tegen zondagsopenstelling. Toch heb ik meegedaan met de laatste loting die moest uitwijzen welke supermarkteigenaar op zondag open mocht en gewonnen. Nu ben ik een jaar open. Alleen om de anderen dwars te zitten.”

Bekijk hier een video over de supermarkt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer