Consument

Renault Clio staat er gekleurd op

De tijd dat er alleen met dieselmotoren zeer gunstige verbruikswaarden werden behaald, lijkt voorbij. Renault bewijst dat met de nieuwe Clio met driecilinder turbokrachtbron.

Tony Vos
11 January 2013 12:39Gewijzigd op 15 November 2020 01:16
Met de nieuwe Clio, de vierde generatie al weer, maakt Renault op het vlak van design een sterk statement. Foto Tony Vos
Met de nieuwe Clio, de vierde generatie al weer, maakt Renault op het vlak van design een sterk statement. Foto Tony Vos

Het lijkt wel alsof er een omslagpunt is bereikt. Ook in typische diesellanden groeit de belangstelling voor zuinige benzinemotoren, puur vanuit milieuoogpunt. Zo stelt Renault in de vierde generatie Clio een volledig nieuwe benzinemotor voor. Deze driecilinder met turbo krijgt binnen het totale programma van het concern een belangrijke rol toebedeeld.

De 0,9 liter komt voort uit een gezamenlijke ontwikkeling van Renault en Nissan. De motor levert een overtuigend vermogen van 90 pk. Verder toont deze zijn souplesse met een koppel van 135 Nm bij 2500 tpm. De motor en een handgeschakelde vijfbak vormen een goed span. Natuurlijk past Renault brandstofsparende technieken toe, zoals een start-stopsysteem en een schakelindicator.

Op het Nederlandse programma staat louter de efficiëntste versie van de nieuwe driecilinder. Deze stoot in het gunstigste geval op dit moment een 99 g/km aan CO2 uit. Alleen de Dynamique-uitrustingsvariant komt dankzij grotere wielen aan 104 g/km. Dat betekent sinds de start van het nieuwe jaar slechts een bijtelling van 20 procent. Toch profiteert iedereen nog dit hele jaar van vrijstelling van wegenbelasting. Er wordt bij Renault hard gewerkt aan een versie die de grenswaarde van 95 g/km bereikt. Die versie valt vol in de prijzen met 14 procent bijtelling en vrijstelling van bpm.

In de praktijk blijkt de TCe 90-motor lekker vlot, met een top van 182 km/u en een acceleratie naar 100 km/u in 12,2 seconden. Complimenten krijgt de motor verder voor de enorme rust, ongeacht het toerental. In de praktijk ligt het verbruik gemakkelijk op 1 op 16 of beter.

Het onderstel baseert Renault op het vorige model. Een grotere lengte en breedte brengen een verbeterde rijdynamiek met zich mee. Gelukkig verliest Renault daarbij het comfort niet uit het oog. Dat blijft van Franse klasse. De carrosserie meet een paar centimeter minder in de hoogte. Tegelijk weet Renault het voertuiggewicht fors terug te dringen, met een gunstige invloed op het verbruik.

De carrosserie is langgerekt en breed. Het model wekt bovendien de indruk van een driedeurs omdat de grepen van de achterportieren in de ruitomlijsting zitten. Het front toont het nieuwe familiegezicht van Renault, met een indrukwekkend bemeten logo in het midden en een zwarte balk tussen de koplampen. De dagrijverlichting licht op subtiele wijze in die balk op.

Renault biedt op allerhande manieren de mogelijkheid aan de koper om zijn Clio te personaliseren. Dat gebeurt aan de buitenkant onder meer door de uitgebreide wielkeuze en verschillende accentstrips. Kijk maar naar de zwarte baan onder aan de portieren. Een matte uitvoering daarvan siert de basisversie. Al vanaf het tweede uitrustingsniveau voert Renault deze glanzend uit met een chromen inleg, die vervolgens voor diverse kleuren kan worden ingewisseld.

Het interieur biedt vergelijkbare kleurrijke mogelijkheden. Overigens moet de koper dan wel voor de Collection- of de Dynamiqueversie kiezen. In dat geval kunnen in plaats van het standaard zwart/grijs fleurige accenten in de optielijst worden aangekruist. De keuze bestaat uit rood, blauw of bruin. In die tinten voert Renault dan een deel van de bekleding uit, maar ook de bovenkant van het dashboard en delen van de portierpanelen.

Het dashboard oogt bijna hip, met fantasievol in elkaar gevlochten instrumenten omgeven door een brede chromen rand. Daarin wordt de omgeving weerspiegeld. Dat levert af en toe een kleurrijk schouwspel op, al kan het ook hinderlijk afleiden. De bestuurder leest de snelheid louter digitaal af op de middenbalk van het instrumentarium. Daarnaast trekt vooral de middenconsole de aandacht. Die lijkt uitgevoerd als een soort iPad met daarop vanaf het tweede uitrustingsniveau standaardnavigatie. Binnenkort komt eveneens het optionele R-Link beschikbaar. Dat zoekt verbinding met internet en voert met de stem gegeven commando’s uit.

De Clio biedt volop ruimte op de voorstoelen. De ruim bemeten stoelen bieden een goed ondersteunde, comfortabele zit. Ook de achterbank scoort meer dan voldoende met de beenruimte. Het lagere dak strooit echter een beetje roet in het eten wat de hoofdruimte achterin betreft. De bagageruimte profiteert van de grotere koets met een lichte toename tot een respectabele 300 liter achter de bank (maximaal 1146 liter).

De prijslijst van de nieuwe Clio start bij 13.990 euro en de Dynamique kost minimaal 17.290 euro.


Renault Clio TCe 90

Energieklasse: A

Topsnelheid: 182 km/h

Acceleratie: 12,2 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld: 1 liter op 16,2 km.

CO2-uitstoot: 99 g/km


uitstraling +

De Clio is bepalend voor het nieuwe gezicht van Renault. Het front staat als een huis en benadrukt de breedte van deze vierde generatie.

uiterlijk +/+

Met een grote lengte en breedte en tegelijk iets afgenomen hoogte oogt de Clio sportiever dan voorheen. De verscholen portiergrepen achter benadrukken dat.

ruimte -

Wat hoofdruimte op de achterbank betreft, moet de Cliogebruiker wat inleveren vergeleken bij auto’s van de concurrentie.

interieur +/-

Renault biedt de keus uit tal van kleurrijke aankleedmogelijkheden van het interieur. Jammer dat hier en daar diverse kunststof panelen niet strak sluiten.

motor +

De turbobenzinemotor die in dit model debuteert, geeft een sterke indruk door het lage geluidsniveau, keurige prestaties en een laag brandstofverbruik.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer