Personeel Schiphol wil geen beursgang
Het personeel van Schiphol is tegen een snelle beursgang van de luchthaven. Dat heeft de voorzitter van de centrale ondernemingsraad (COR), L. Oude Weernink, woensdag gezegd.
Schiphol-directeur G. Cerfontaine wil juist dat het vliegveld zo snel mogelijk wordt geprivatiseerd, zeker nu KLM en Air France zijn samengegaan. De Nederlandse staat heeft een belang van 75,8 procent in Schiphol.
Nu KLM is overgenomen door Air France, wil de luchthaven ook de kans krijgen zich te ontplooien, aldus Cerfontaine. KLM voert zo’n 70 procent van alle vluchten op Schiphol uit. Het vliegveld kan daar nog maximaal acht jaar op rekenen. Wat er daarna gebeurt, is onzeker.
Schiphol kan volgens Cerfontaine alleen de concurrentie met andere grote Europese luchthavens aan, als het snel wordt geprivatiseerd. Schiphol dreigt nu als enig groot vliegveld in Europa zonder notering achter te blijven. De thuisbasis van Air France, Charles de Gaulle bij Parijs, gaat ook naar de beurs.
Maar gezien de onzekere situatie in de luchtvaartwereld is het personeel van Schiphol tegen een snelle privatisering. „Het is noodzakelijk dat de Nederlandse staat blijft opkomen voor de belangen van Schiphol. Als aandeelhouder is het kabinet de enige partij die nu voor ons kan vechten”, zei Oude Weernink. Daarbij wees hij op de overname van KLM. „Schiphol is geen onderhandelingspartner van Air France geweest. Het kabinet wel.”
Bovendien heeft Schiphol volgens de COR privatisering helemaal niet nodig om als zelfstandig bedrijf te blijven functioneren. „De luchthaven is nu al een normale onderneming”, aldus de voorzitter.
De staat wil een minderheidsbelang in Schiphol „op een financieel gunstig moment” verkopen. Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat wil wel dat de beursgang zo snel mogelijk plaatsvindt. Op welke manier de luchthaven kan profiteren van de overname van KLM door Air France is dus nog niet duidelijk.
Dat ligt anders bij de Nederlandse Spoorwegen. De NS verwacht meer passagiers te vervoeren als de hogesnelheidslijn tussen de luchthavens Schiphol en Charles de Gaulle bij Parijs in 2007 gereed is.
De NS zit met KLM in een samenwerkingsverband, de High Speed Alliance (HSA), die over een aantal jaren met treinen over de hsl zal rijden. Het is de bedoeling dat passagiers de trein pakken in plaats van het vliegtuig. De NS heeft een meerderheidsbelang in de HSA. Uiteindelijk moet de alliantie marktleider worden op de korte afstanden.
De NS verwacht dat KLM en Air France tussen de knooppunten Schiphol en Charles de Gaulle passagiers over het spoor zullen vervoeren. „We zijn erg positief over de samenwerking tussen de maatschappijen. Air France heeft veel ervaring met hogesnelheidstreinen. Het bedrijf koopt bijvoorbeeld op de route Brussel-Parijs al stoelen in.”
Als de hsl in 2007 gereed is, kunnen passagiers niet rechtstreeks van Schiphol naar Charles de Gaulle reizen. Ze moeten overstappen in Brussel.