Meer Nederlandse schepen aan de ketting
ROTTERDAM (ANP) – Nederlandse schepen worden in Europese havens vaker aan de ketting gelegd. Het afgelopen jaar steeg het aantal van 18 naar 35. Dat is bijna een verdubbeling in vergelijking met een jaar ervoor. Dat zei een woordvoerder van de Inspectie Leefomgeving en Transport woensdag naar aanleiding van een bericht in Trouw.
De redenen voor de aanhoudingen zijn divers. Het kan gaan om een technisch gebrek of een probleem met documenten, maar ook de arbeids- en rusttijden spelen in sommige Europese havens een belangrijke rol. De sancties werden opgelegd op basis van ruim 1000 inspecties in Europese (en Canadese) wateren.
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) belegt samen met de inspectie in februari een symposium voor de reders om het probleem te bespreken. Nederland staat nog altijd op de zogeheten Witte Lijst van veilige vloten. Directeur Martin Dorsman van de redersvereniging is niet bang dat ons land afglijdt naar de Grijze Lijst.
De KVNR wil wel waken voor de kwaliteit van de rederijen en schepen, omdat de bevindingen van de Europese inspecties openbaar zijn en door verladers en charteraars kunnen worden geraadpleegd bij het verstrekken van opdrachten.
Dorsman heeft wel de indruk dat bij een deel van de inspecties onterecht sancties zijn opgelegd. Vooral in Spaanse havens, waar relatief veel Nederlandse schepen komen, ontstaan nogal eens problemen over de arbeids- en rusttijden. Dat is volgens hem een politiek verhaal. „Rusttijden zijn internationaal geregeld, maar Spanje verzet zich daar tegen. Ook schepen uit landen als het Verenigd Koninkrijk en Denemarken hebben hier last van.”